Divadlo november 2017

 

Dimitrij Samozvanec

Trnavské DJP si uctilo 195. výročie narodenia svojho patróna – slovenského dramatika, reformátora a kňaza Jána Palárika hneď niekoľkými inscenáciami z autorovho šuplíka. Medzi ne patrí i obnovená premiéra smutnohry Dimitrij Samozvanec, inšpirovaná ruskou historickou legendou o Lžidimitrijovi, tzv. falošnom cárovi. Údajný Dimitrij Ivanovič presvedčil poľské mocnosti o svojej identite strateného ruského následníka trónu, ktorý údajne skonal v útlom veku (podľa chýrov na žiadosť budúceho cára Borisa Godunova). Dimitrij za podpory poľskej i ruskej šľachty vyvolá vzburu a zvrhne súčasného cára Fjodora – syna Borisa Godunova. Krátko po korunovácii a svadbe s krásnou poľskou šľachtičnou Marínou prichádza o ťažko nadobudnuté postavenie i moc. V hlavných úlohách sa predstavia M. Beňuš, T. Vokoun, P. Blesáková, J. Bujdák a ďalší v réžii Viktora Kollára v sprievode hudby z pera Vladislava „Slnko“ Šarišského.

 

 

Hamlet

Na doskách košického SDKE ožil fenomén medzi tragédiami, no tentokrát v podobe tanečnej drámy. Svetoznámy príbeh dánskeho princa Hamleta z dielne Williama Shakespeara svojím hlbokým filozofickým odkazom podnietil režiséra Ondreja Šotha k tanečnému spracovaniu v spolupráci so Zuzanou Mistríkovou a choreografmi Maksymom Sklyarom a Nelsonom Reguerom Perezom. Poryvy ľudskej duše, intrigy a nešťastnú lásku v multižánrovom poňatí stvárnia sólisti košického baletného súboru (S. Iegorov, V. Sevastyanov, G. Sorbino, J. Marčinský, E. Chetvernya, E. Sklyarová a mnohí ďalší) s nádychom renesancie. Ich skvelé výkony dopĺňa efektná scéna a citácie nahovorené T. Maštalírom a T. Pauhofovou.

 

 

Kontajner Paríž

Šéf logistickej firmy poverí svojho svedomitého zamestnanca Jána Smiešneho nezvyčajnou úlohou – nájsť stratený kontajner. Jeho služobná cesta naprieč európskymi metropolami, ktorú mu skomplikuje manželka Linda i zvodná modelka Lynn, sa zvrtne na nebezpečnú akciu svetového významu. Popularita Jána Smiešneho neúmerne rastie až do momentu odhalenia – čo sa skrýva v tej ostro sledovanej „krabici“? Kontajner Paríž ako symbol stagnujúceho finančného systému, generujúceho nafúknuté bubliny, napísal nemecký dramatik David Gieselmann, povestný svojím humorom na hrane absurdna. Inscenáciu nedávno uviedlo Divadlo Astorka Korzo´90 v sľubnom obsadení J. Kemka, L. Latinák, M. Miezga, R. Poláková, Z. Porubjaková a ďalší v réžii Mariána Amslera.

 

 

Veselé paničky windsorské

Na spríjemnenie melancholických jesenných večerov sa priam núka veselohra od majstra majstrov – Williama Shakespeara v podaní bratislavskej Činohry SND. Ku komédii sa viaže aj zaujímavá história – samotná kráľovná Alžbeta si od hru vyžiadala menovite s hrdinom Falstaffom, tentokrát v milostnej úlohe. Starý korpulentný a večne podnapitý rytier Falstaff má sebavedomia na rozdávanie, a preto prichádza s nápadom, ako znovu naplniť prázdne vrecká i čašu. Zvedie zámožnú pani Fordovú i pani Pageovú, no triezve rozumy počestných manželiek jeho plán ihneď prekuknú a naivnému „Adonisovi“ nastroja niekoľko potupných nástrah. Inscenáciu v hereckej zostave M. Geišberg, J. Vajda, G. Dzúriková, D. Mórová, J. Gallovič, J. Koleník, Ľ. Kostelný, M. Noga a mnohí ďalší režíruje Peter Mikulík. Hudbu skomponoval Vladislav „Slnko“ Šarišský.

 

 

Zuzana Bosá

foto Joseph Marčinský, archív DJP