Kúzelníci s nožnicami

 

„Mali sme ísť fotiť obal na album Wildest Dreams. A ja som už ráno v zrkadle videla, že to bude zlé. Nič sa s tým nedalo urobiť. Nijako to nedržalo. Skrátka, deň blbec. Tak som si to vrabčie hniezdo len prehrabla a spoľahla sa na fotografa.” Áno. Aj hviezdy typu Tina Turner majú občas celkom triviálne starosti s vlasmi. Ani ony totiž nemajú dennodenne poruke svojho vlasového kúzelníka, ktorý z nich za pätnásť minút urobí divu. A čo už potom my, ktoré sa do kaderníctva dostaneme raz za štvrť roka! Mať tak doma každé ráno nastúpeného hociktorého z nasledujúcich pánov – to by bolo našim vlasom žiť…   

 

 

 

Chris McMillan (52)

Jeho ikonický účes: Rachel pre Jennifer Aniston.

Zrnko múdrosti: „Riskujte. Sú to len vlasy. Zasa dorastú.”

 

Osudové strihanie

„Dá sa povedať, že sú momenty, ktoré by som už nechcela vrátiť, ako celá tá záležitosť s Rachel. Milujem Chrisa, keďže položil základ mojej existencie v showbiznise, ale nebol to môj najlepší výzor. Popravde, bol to najškaredší účes, aký som kedy videla.“ Tak tomuto sa hovorí číra vďačnosť! Jennifer Aniston by tomuto šialene potetovanému vlasovému kúzelníkovi mala nožnice bozkávať – veď účes „na Rachel“ sa stal senzáciou 90. rokov a s herečkinými fotkami prichádzali ženy ku kaderníkom krížom krážom po celom svete. Jennifer ku Chrisovi priviedol v roku 1994 jej agent a vtedy už vcelku zavedeného kaderníka poprosil, aby nádejnej novej herečke urobil čosi s „tou hroznou hlavou“. Mala vtedy dlhé hnedé vlasy s ofinou a Chrisovi stačilo veľmi málo, aby vedel, čo s tým. „Poradil som jej, aby si nechala dorásť ofinu a potom sme to celé zostrihali a presvetlili. Zvyšok je história,” vyjadril sa po rokoch Chris na adresu strihu, ktorý vyvolal v kaderníckom svete ošiaľ a vďaka ktorému sa o neho začali zaujímať médiá. („Volali mi na rozhovor z People. To bola vec!”) Hoci dnes Jennifer nespomína na účes á la Rachel v dobrom, Chris hovorí, že vtedy bola nadšená. „Bolo to zábavné, niečo úplne nové a zmenilo ju to. Chcelo to však pravidelné zastrihávanie, aby jednotlivé vrstvy vyzerali stále ostro. Účes bolo treba sušiť okrúhlou kefou, aby mal švih. Nie je to účes typu wash and go.” A práve to bol kameň úrazu. Jennifer bola prakticky nonstop zúfalá. „Chris ma pustil z kaderníctva perfektne učesanú – a ja som na druhý deň ráno netušila, ako to urobiť, aby to vyzeralo ako včera!” Účes „na Rachel” mal trvácnosť iba rok. „Po prvej sezóne Priateľov som mu dala zbohom. Tá hystéria okolo mojich vlasov mi liezla na nervy. Nemám predsa len vlasy – mám napríklad aj nohy!”

 

Šampóny, kefy, fény…

… to všetko bolo v dosahu Chrisa McMillana už odmalička. Rodený Kalifornčan mal nádhernú mamu. „Bola to Pamela Anderson 60. rokov. Ešte som nechodil ani do školy a už vtedy som jej hovoril – tu si to natupíruj a tu si to prečeš.“ Neskôr s kamarátkou Sharon, ktorej mama bola vychýrená kaderníčka, začali navštevovať Beauty School v Palm Springs a po nej dostal budúci hviezdny kaderník svoje prvé miesto v Nicole, „najcoolovejšom salóne na Manhattan Beach”. Manhattan Beach je miesto s krásnymi dievčatami a svalnatými junákmi. Všetci do nemoty hrali volejbal, jazdili na skejtoch a dúfali, že ich tam objavia modelingoví skauti. Jednému fešákovi sa to podarilo a na prvé fotenie si vzal aj Chrisa. „Povedal mi, že nik to s jeho vlasmi nedokáže lepšie ako ja.” Chris sa šiel zdokonaľovať do Milána a po návrate sa jeho cesty skrížili s dievčatami, ktoré sa chceli uchytiť ako modelky alebo herečky. Cameron Diaz, Charlize Theron – vtedy ich ešte nikto nepoznal. Po siedmich rokoch v Nicole dostal možnosť pracovať v prestížnom salóne priamo v L.A. A tam už naplno začali vyliezať i jeho démoni.

 

 

Raymond Bessone (1911 – 1992)

Jeho ikonický účes: Natupírovaný „bouffant“.

Zrnko múdrosti: „Ak nemáte pod dvadsať, nenoste dlhé vlasy. Pridá vám to roky.“

 

Osudové strihanie

Keď sa v jedno sobotné popoludnie v roku 1954 anglické paničky usadili ku svojmu pravidelnému popoludňajšiemu čaju a zapli si televízor, zrejme nejednej zabehol uhorkový sendvič v krku. Uhladený, napomádovaný muž v saténovom obleku sa zvŕtal okolo dámy v kaderníckom kresle. V jeho ruke sa mihali nožnice, hrebeň, dáma so zasneným úsmevom držala hlavu ako hluchý dvere. Nevidela sa, zato diváci mohli sledovať fascinujúce divadlo, pri ktorom sa jej na hlave dvíhala vlasová veľhora. Muž si ju teatrálne obzeral, tupíroval, prihládzal a popritom podchvíľou nonšalantne smerom ku kamere prehodil: „We’ll do a Teazie Weazie here and a Teazie Weazie there.“ Diváci boli svedkom zrodu celebrity, aká tu ešte nebola. „Mr. Teazie Weazie“ (skomolenina anglického výrazu tease, tupírovať) sa stal okamžitou televíznou senzáciou. Nikdy predtým nemal žiadny kaderník svoj program na obrazovke. Nikdy predtým tu nebol Raymond Bessone: kaderník, ktorý sa nevedel nabažiť teatrálnosti a publicity.

 

 

Chris Appleton (35)

Jeho ikonický účes: Platinová blond pre Kim Kardashian.

Zrnko múdrosti: „Každá blondína by mala skúsiť tmavú farbu. A každá brunetka by sa mala dať odfarbiť na blond. Je dobré rúcať vlastné hranice.“

 

Osudové strihanie

Keď sa v septembri 2017 rozbehol pravidelný newyorský týždeň módy, fotografi sa šli zblázniť. Ani nie tak z modelov či manekýnok na móle. Fotoaparáty sa neustále zameriavali na prvý rad, v ktorom sedela Kim Kardashian. Ako platinová blondína! Zmena jej výzoru bola taká nečakaná a náhla, že mrazivé „háro“ instagramovej celebrity sa postaralo o najväčší rozruch na módnej udalosti. Zásluhu na tom mal jej dvorný kaderník, ktorý priznal, že prehovoriť tmavohnedú Kim na do očí bijúce zosvetlenie trošku trvalo. „Dlho sme o tom hovorili a bolo mi jasné, že s tým trochu bojuje. A potom, v septembri, mi zrazu povedala: Tak fajn, som pripravená.“ Premena jej vlasovej pokrývky na ľadovú platinu bola týždeň trvajúca fuška. Kim si každý deň zo tri hodiny posedela v kresle, zatiaľ čo sa Chris postupne prepracovával k želanému odtieňu. „Dal som jej na ten týždeň tmavú parochňu, takže si nikto nič nevšimol. A keď uvidela výsledok, zamilovala sa do neho! Jasné, že sa raz vráti k tmavej, ale dovtedy sa teší na ďalšie prekvapenia.“ A bolo to presne tak. Kim si v blond období vyskúšala aj bledomodrú, aj svetloružovú. Na jar sa síce vrátila k pôvodnej tmavej, ale už v máji sa na Instagrame opäť pochválila platinou. Darčekom pre svojho manžela ku štvrtému výročiu sobáša. Kanye West má očividne svoju ženušku radšej ako blondínu.

 

 

Kenneth Battelle (1927 – 2013)

Jeho ikonický účes: Pážací strih pre Jackie Kennedy.

Zrnko múdrosti: „Iba šampón a nožnice ma delia od toho, aby som nebol nikto.”

 

Osudové strihanie

V ten deň roku 1954 v newyorskom salóne Heleny Rubinstein vládol zvyčajný pracovný ruch. Kaderníci česali, dámy prichádzali a odchádzali. Okolo poludnia vstúpila dnu jedna zo stálych zákazníčok a pýtala sa na svojho obvyklého kaderníka. Recepčná jej oznámila, že Lawrence je chorý a cez amplión zvolávala kaderníkov, ktorí nemali nikoho v kresle. „Bol som v tej chvíli jediný voľný,“ spomínal Kenneth o päťdesiat rokov neskôr na osudové stretnutie. Prišiel teda k recepcii a o niekoľko minút sedela v jeho kresle Jacqueline Kennedy. „Mala na hlave vtedy veľmi obľúbený taliansky strih. Bolo to príliš krátke, prestrihané a kučeravé pre jej tvar hlavy a široké lícne kosti.” Kenneth to videl na úplne iný druh účesu. Vlasy jej „natiahol“ pomocou veľkých natáčok, aby čerstvo vydatú Mrs. Kennedyovú zbavil kučier a navrhol jej nechať to celé podrásť. V priebehu nasledujúcich mesiacov sa krásna Jackie s výdatnou Kennethovou pomocou dopracovala k účesu, ktorý poznačil celú nasledujúcu dekádu: mäkký pážací strih, ktorý jej predĺžil tvár a pôsobil vzdušne. Očividná premena Jackie, budúcej prvej dámy Spojených štátov, sa stala kľúčová pre celú kariéru Kennetha Battelleho. Ako neskôr napísali vo Vogue: „Jeho účes pre Jackie bol brilantný, pretože Kenneth rozumel, ako fungujú kamery. Bola to dospelá verzia účesov malých dievčatiek. S Jackiiným účesom Kenneth vyhubil dámske klobúky.”

 

 

Vidal Sassoon (1928 – 2012)

Jeho ikonický účes: Geometricky strihaný bob pre Mary Quant.

Zrnko múdrosti: „Len si ráno prehrabnite vlasy a ony sa sami uložia do tej najlepšej podoby.“

 

Osudové strihanie

„Moje prvé stretnutie s Vidalom bol šok. Videla som predtým zopár fotografií strihu, ktorý ma ohromil. Nikdy predtým som takto upravené vlasy nevidela. Do jeho salónu som sa vyviezla rozhrkotaným výťahom až do podkrovia. Bolo tam málo priestoru, ale muž uprostred sa tváril ako šéfkuchár v prvotriednej reštaurácii. Sadla som si a pozorovala ho. Bol to macher v tom najlepšom zmysle. Vedela som, že chcem takýto strih. Žena, ktorá sa neskôr stala známa ako herečka Jill Bennett, vidiac môj hrubý dlhý chvost, vtedy vykríkla: Nerobte to! Ale ja som to urobila. A nikdy som to neoľutovala.“ Módna návrhárka Mary Quant, ktorá „vynašla“ minisukňu, sa stala jedným z prvých žijúcich dôkazov, že geometricky zastrihnuté krátke mikáda sú to najlepšie, čo môžete ku krátkej sukni nosiť. Presne ako o spolupráci s Vidalom povedala po rokoch: „Boli sme tím. Jeden s druhým sme boli kompletní.“

 

Šampóny, kefy, fény…

…a nožnice. Tie boli pre Vidala Sassoona alfou a omegou jeho vlasovej mágie. „Pred Sassoonom to bolo iba tupírovanie a lakovanie. Zrazu prišlo geometrické umenie,” vyhlásila o ňom Grace Coddington. Sassoonov „5 bodový“ bob pôsobil, akoby si pri strihaní pomáhal pravítkami. Inšpiráciu našiel v architektúre, o ktorej, mimochodom, v detstve sníval. Bola to absolútne precízna práca s nožnicami, ktorá mala štýl, vyzdvihovala lícne kosti, oči, poskytla priam vizionársky rámec tvári aj krku. „Podľa japonskej erotickej tradície je dôležité mať obnaženú zadnú časť krku. Je to ozaj vzrušujúce,” vysvetľoval kaderník novinárom v roku 1963. Pre Mary Quant bol geometrický bob nielen jej poznávacím znamení, bola to konečne aj sloboda. „Sassoon nás oslobodil od tyranie sušičov a natáčok, s ktorými sa nedalo spať. Mohli sme bez problémov plávať v mori, cestovať v kabrioletoch, zmoknúť – a potom si len namočiť vlasy, uhladiť a opäť sme mali bezchybný účes.“ Koniec návštevám kaderníctva každé tri dni, Sassoonov strih mal mesačnú trvácnosť. Keď onedlho po Mary ostrihal herečku Nancy Kwan (fotografia jej profilu s úžasným vlasovým bobom patrí dodnes medzi najslávnejšie vo vlasovom priemysle) začalo byť v Sassoonovej kaderníckej „kutici“ na londýnskej Bond Street akosi tesno. Aristokratky. Modelky. Herečky. Ženy v domácnosti. Zdravotné sestry. Sassoon nerobil vôbec žiadne rozdiely. Svoje vlasy mu zverila aj Catherine Denevue či Frances Shand Kydd, mama Lady Diany. V roku 1965 si otvoril salón na Madison Avenue v New Yorku a v 70. rokoch sa definitívne presťahoval do Beverly Hills. Ani tu nemal o hviezdy núdzu. Ava Gardner, Rita Hayworth: „Sedávala u mňa na zemi a popíjala drink, kým čakala, až príde na rad”. Určite najmedializovanejšou hereckou hlavou, do ktorej sa pustil, bola Mia Farrow, ktorú Sassoon strihal pre film Rosemary má dieťa. Jeho kamarát Roman Polanski zobral Sassoona priamo do štúdií Paramount Pictures, zacvakal mu päťtisíc dolárov, dotiahol mračno fotografov, ktorí celý čas civeli na „premenu desaťročia“ a doviedol mladučkú herečku s dlhými blond vlasmi. Po pár hodinách Mia odchádzala s takým krátkym strihom, aký ešte hádam žena dovtedy nemala. Reklama pre film ako vyšitá! Je ale pravda, že niektorí páni ostali z nevšedných strihov zaskočení. Vojvoda z Bedfordu sa napríklad posťažoval, že jeho žena po návšteve u Vidala vyzerá ako „lesba”. Aj niektoré dámy neboli stotožnené s radikálnymi geometrickými strihmi. S tými zvyčajne kaderník urobil krátky proces. Posadil ich do taxíka a poslal do „staromódnych“ salónov. Alebo sa tak rozčúlil, že vyhodil nožnice do vzduchu a tie sa zapichli do stropu. „Nebolo to moje ego. Skrátka viem, čo ktorej tvári pristane,“ vysvetľoval po rokoch svoju zaťatosť. Dámy ho aj tak zbožňovali. Niektoré až tak, že si zámerne objednávali termín ku koncu pracovnej doby, aby si s ním potom mohli užiť. Vidal sa nebránil. „V 60. rokoch mať sex bolo to isté, ako ísť na večeru.”

 

Život mimo salóna

Vidal si prešiel ťažkým detstvom, keď musel niekoľko rokov prežiť v židovskom sirotinci. Až keď sa jeho mama opäť vydala, mohla si chlapca a jeho brata vziať opäť k sebe. Práve ona chcela mať zo staršieho syna kaderníka. Hoci to nebolo jeho vysnívané povolanie, štrnásťročný Vidal sa do strihania zahryzol so všetkým perfekcionizmom. V sedemnástich potom prácu „obohatil“ o ďalšiu aktivitu: stal sa členom Skupiny 43, ktorá hneď po vojne bojovala proti britským fašistom, vedených Osvaldom Mosleyom, ktorý mal veľa sympatizantov. A v roku 1948 bol jedným zo stoviek dobrovoľníkov, ktorí šli obraňovať mladý izraelský štát v arabsko-izraelskej vojne. Sám sa vyjadril, že to bol „najlepší rok jeho života“. Boj proti fašizmu a antisemitizmu ho sprevádzal po celý život, pred 35 rokmi založil Centrum pre štúdium antisemitizmu, nesúce jeho meno. Po návrate z Izraela sa už naplno pustil do práce ako kaderník a popritom si hľadal manželku. K oltáru šiel štyrikrát, ale až posledná, Rhonda, s ktorou prežil viac ako 20 rokov, bola tá pravá. Svojho manžela prežila, rovnako ako tri z jeho štyroch detí. Dcéra Catya, herečka v béčkových filmoch, zomrela na novoročnej párty v roku 2002 na predávkovanie drogami. Vidal Sassoon až do svojej smrti neoslavoval príchod Nového roka.

 

 

Ivana Ilgová

foto Sita

 

Celý článok si prečítate v septembrovom čísle MIAU (2018)