Umenie marec 2017

 

 

Rebel Egon Schiele

Egon Schiele, Gustav Klimt, Oskar Kokoschka – svätá trojica rakúskeho umenia, ktorá pravidelne zapĺňa výstavné siene u našich západných susedov a stále patrí k najväčším diváckym magnetom. Ak sa navyše k tomu pridá výročie jednej zo spomenutých hviezd, Rakúsko a špeciálne Viedeň sa postaví do pozoru. Egonovi Schielemu (1890 – 1918) sa blíži storočnica a to je dôvod, aby oslavy odštartovala prvá výtvarná scéna: Albertina. Kto bol Egon Schiele? Mladý rebel, ktorý čoskoro opustil secesiu, aby si vytvoril vlastný štýl blížiaci sa k expresionizmu. Bol žiakom Gustava Klimta, ktorý ho považoval za svojho legitímneho nástupcu. Obvinili ho z pornografie, lebo jeho akty boli viac než odvážne. So svojimi modelmi zaobchádzal vskutku nešetrne a často ich nútil do neobvyklých póz. Bol nenásytným pozorovateľom nahého tela, u ktorého sa prejavovali až pedofilné úchylky, ale bol aj mužom s obrovskou charizmou a výtvarným talentom. Zomrel mladý na následky španielskej chrípky, ktorou sa nakazil od svojej manželky Edith. Ktovie, kam by sa jeho umenie uberalo, keby zostal nažive? Reprezentatívna výstava v Albertine potrvá do 18. Júna. (Na fotografii publikujeme Schieleho Ležiaci akt z roku 1917, pochádzajúci zo zbierok v Albertine.)

 

 

Logika emócie

Olgoj Chorchoj, za týmto trochu obskúrnym názvom štúdia sa skrývajú dvaja českí dizajnéri Michal Froněk (1966) a Jan Němeček (1963), ktorý ho v roku 1990 založili. Ich výstava v Umelecko-priemyselnom múzeu Moravskej galérie v Brne (potrvá do 16. apríla) predstavuje všetko podstatné, čím sa dizajn a architektúra štúdia Olgoj Chorchoj presadili. Technicky precízny a esteticky príťažlivý štýl, vedomé spojenie krásy a účelu, inžinierskej konštrukcie a výtvarného tvarovania, moderných robotizovaných technológií a tradičných rukodielnych remesiel, racionality a elegancie. Aj preto má leitmotív expozície Olgoj Chorchoj príznačný názov Logika emócie, kde cítiť silný prejav novátorstva, ale aj tradície a generačnej kontinuity. Výstava je prehľadne členená do šiestich samostatných celkov, v nich nájdete všetko, aj význam slova Olgoj Chorchoj. Na fotografii publikujeme záber z expozície v Moravskej galérii.

 

 

Slovenská renesancia

Slovenský folklór je opäť „in“. Viaceré umelecké médiá mapujú krásu zašlých vekov, ktorá je skutočne naša. K najoriginálnejším patrí kolekcia fotografií od umeleckej fotografky Petry Lajdovej, ktorá krásu slovenského ľudového kroja sníma najmä cez vrchné časti odevu – svadobné party a čepce. Ako hovorí autorka, „cieľom tohto diela je prezentovať estetiku, krásu a umeleckú hodnotu ľudového umenia prostredníctvom umeleckej fotografie a poukázať na jej prepojenie so svetom moderne, originálne a s úctou.“ Do 26. marca sa jej kolekcia veľkoformátových fotografií zastavila v trenčianskej Galérii M. A. Bazovského pod názvom Slovenská renesancia… keď krása vychádza na svetlo. Je to renesancia ľudového umenia, ale aj oslava krásy mladých žien, renesancia minulosti bez pátosu a falošnej romantiky, ale s pokorou, výtvarnou invenciou a precíznou optikou, ktorá sa snaží poodhaliť vnútro portrétovanej ženy. Na fotografii publikujeme svadobnú partu Detva Podpoľanie z diela Slovenská renesancia.

 

 

Ľudovít Petránsky