Umenie november 2018

 

Fascinácia Japonskom

Albertina má v týchto týždňoch svojho Clauda Moneta, Kunstforum zasa Fascináciu Japonskom. Viedeň opäť exceluje! Nie, nejde o súperenie o diváka, ale o rozšírenie ponuky z prvej ligy svetového umenia. Kritici by povedali, že galeristi vsadili na overené mená, pri ktorých sa nedá zmýliť, ale – no a čo! Kto by nechcel vidieť trblietať sa Monetove lekná na vodnej hladine, alebo, a to sme už pri fascinácii Japonskom, Degasove tanečnice, Kandinského drevorezy, Klimtove strieborné rybičky, Gauguinove zátišie, Van Goghových motýľov, či Monetove Waterloo Bridge. Áno, aj títo umelci boli okúzlení japonskou kultúrou, ktorá si v druhej polovici 19. storočia prerazila cestu do západného umenia. Samozrejme, velikáni nepreberali vzory ako hotové obrazy, ale boli to viditeľné inšpirácie v ich výtvarnej reči. Na výstave, ktorá v Kunstfore na Námestí Freyung potrvá do 20. januára 2019, nenájdete len obrazy či grafiku, ale aj sochy, objekty a nábytok. Nechýbajú ani špičkové diela japonského dobového umenia (napríklad Hokusaiova Veľká vlna), čo dodáva výstave náboj príťažlivej panorámy. Publikujeme olejomaľbu Tanečná hodina od Edgara Degasa.

 

 

S Dürerom na cestách

Slovenský výtvarník Marián Komáček (1959) pokračuje vo svojej slovenskej púti s veľkým renesančným majstrom z nemeckého Norimbergu. Projekt S Dürerom na cestách môžete vidieť od 15. novembra do 13. januára 2019 vo Veľkej výstavnej sieni Oravskej galérie v Dolnom Kubíne. Voľný cyklus obrazov a grafických listov Mariána Komáčka sa tematicky a obsahovo spája s dielom slávneho nemeckého maliara a grafika Albrechta Dürera (1471 – 1528) a ponúka sondu do minulosti, dialóg s dielami z encyklopédie svetového umenia, pričom nechýba zveličenie, pôvabné citácie, ale aj surrealistické „absurditky“ a najmä nekonečnú autorovu imagináciu. Slovami kurátora výstavy Ľubomíra Podušela: „Výstavná prehliadka je zostavená z na seba nadväzujúcich článkov, kde takmer všetko súvisí s poznatkami pripomínajúcimi, že každá prítomnosť je v klíčiacej forme obsiahnutá v minulosti.“ Na fotografii je obraz Mariana Komáčka z cyklu SAD na cestách (2015).

 

 

Milan Lukáč v Danubiane

Vo výtvarnom svete sochára Milana Lukáča (1962) sa môže stať všetko. Jeho sochy sú totiž nadnášané bezhraničnou fantáziou autora, ktorá sovám prilietajúcim z Marsu umožňuje hovoriť ľudskou rečou, kráľovi a kráľovnej rozohrávať šachovnicovú partiu zvanú život a stužkonoske modrej voľne lietať v priestore. A keď sa na tieto sochy pozriete bližšie, fantázia pokračuje ďalej. Je až neuveriteľné, z akých predmetov dokáže dať sochár tvar týmto kompozíciám: lopata, krompáč, šijací stroj, hrable, kliešte, kovové závažia, rúčky od dvierok – to všetko a mnoho iných „nájdených“ predmetov zvára a vdychuje im nový život. S umeleckou vážnosťou, ale aj humorným zveličením. S noblesou, ale aj výtvarným nadhľadom. Lukáčova výstava v Múzeu Danubiana v Čunove (potrvá od 17. novembra do 13. januára 2019) je inštalačne čistá a dáva vyznieť každej soche. Tie navzájom komunikujú, ale sú aj presvedčivými samostatnými objektmi. Táto expozícia núti premýšľať, ale dokáže aj zabaviť. Publikujeme sochu Milana Lukáča Kráľ a kráľovná (bronz, 2018).

 

 

Ľudovít Petránsky