Kto to je: VLOGER

 

Sociálne siete a stránky, podporujúce zdieľanie videí, poskytli ľuďom možnosť vyjadriť sa celkom novým spôsobom: vlogingom.

 

Stačí im len hovoriť o čomkoľvek, od politiky až po počasie a všetko, čo k tomu potrebujú, je videokamera, internetové pripojenie a dobrý nápad. Vloger je totiž niečo ako „mladší brat“ blogera, ktorý na internete „postuje“ všakovaké zápisky zo svojho života alebo uverejňuje recepty či myšlienky na svojom osobnom blogu (niečo ako internetový denník, zápisník). Vloger je však špecialista na video blogy, teda „vlogy“. Nimi sa prezentuje, videami chce čosi povedať, pohyblivé obrázky sú jeho „vyjadrovací prostriedok“, ktorým komunikuje so svetom.

 

Ako sa to robí

Niektorí nakrúcajú a zverejňujú videá pre zábavu, podaktorí iní na to idú cez edukáciu, pre pár šťastlivcov sa vloging stal kariérnou záležitosťou a mnohí len tak zachytávajú bežné udalosti svojho dňa alebo zážitky svojej rodiny. Nedávno dokonca obletelo internetový svet video, ktoré nakrútil vloger počas pôrodu svojej ženy v idúcom aute. Pôrodnicu síce nestihli, ale čerstvý otecko zvládal nielen šoférovať, ale svoju partnerku aj povzbudzovať a pri tom všetkom nakrúcať.

Najpopulárnejším miestom, ktoré sa len tak hemží kreatívnymi vlogermi, je YouTube. Ten ponúka video hosting zdarma, čo znamená, že vlogeri môžu pridávať svoje videá bez obmedzení a bez poplatkov. A tak tam nájdete veľmi obľúbené video tutoriály, ktoré vás naučia líčiť sa ako Beyoncé, česať ako Jennifer Lopez či obliekať sa podľa najnovších trendov. Avšak bez ohľadu na obsah, najlepšie vlogy sa vraj vyznačujú výnimočnosťou nápadu, ktorý ich odlišuje od druhých, neustálou interakciou s divákmi (napríklad aj cez sociálne siete, kde vloger zdieľa nové videá s okolím), mapovaním publika – Aký typ ľudí ma sleduje? Čo mojich divákov priťahuje? – to sú otázky, na ktoré úspešný vloger pozná jednoznačné odpovede. Dôležité je však aj stanovovať si stále nové ciele a v neposlednom rade – pri vytváraní videí sa vloger musí baviť, len tak sa totiž baví aj jeho publikum!

 

Verejné reality show

Že ešte stále netušíte, čo také môžu ľudia zdieľať s celým svetom cez videonahrávky? Svoje športové výkony a rôzne cvičenia. Návody na počítačové hry. Postupy, ako uháčkovať sveter či zapliesť dcére dokonalý vrkoč. Spevácke výkony, kaskadérske kúsky, vtipné pouličné výstrelky, narodenie detí, cestovateľské zážitky, svadby… Napríklad istá Japonka (jej užívateľské meno na YouTube je „emmymadeinjapan“) s radosťou otvára balíčky od odosielateľov z celého sveta, v ktorých sa ukrývajú národné „gastropoklady“. Aj preto v časti Emmy Eats Slovakia útla čiernovláska celých dvanásť a pol minúty konzumuje slané korbáčiky, chrumky, zemiakové lupienky, čokolády a lízanky našich výrobcov a všetky chute vďačne komentuje. Za ňou vidno iba skromný nábytok jej izby a zo steny visia jednoduché svetielka. K tomu pridala už len skvelý nápad a stala sa z nej virálna vlogerka – jej populárne videá si ľudia medzi sebou posielajú a zdieľajú vo veľkom.

 

Mladí a slávni

Keď má váš kanál na YouTube viac ako 9 miliónov odberateľov, pridávate minimálne jedno video týždenne a vydali ste už aj knihu, ktorá sa stala za pár dní bestsellerom, ste nekorunovanou kráľovnou vlogerov. Reč je o Zoe Elizabeth Sugg, najznámejšej anglickej „fashion a lifestyle“ vlogerke, ktorú jej početní fanúšikovia poznajú pod menom Zoella. Tak sa volá aj jej hlavný kanál (na YouTube má rovno dva), pojednávajúci najmä o móde, kráse a obľúbených „beauty“ produktoch mesiaca. Na druhom kanáli MoreZoella predvádza, čo robila počas dňa, alebo sa ukazuje s inými úspešnými youtubermi, medzi ktorých patrí aj jej mladší brat Joe Sugg. Ten začal vlogovať po tom, ako v priamom prenose zažil zrod sestrinej slávy. Hoci jeho videá na kanáli ThatcherJoe neprichádzajú s ničím hlbším a zaujímavejším, ako len so žartíkmi a šialenými stávkami (na ktorých sa zúčastňuje aj jeho spolubývajúci Casper), počas autogramiády svojej knihy vypredal londýnsky futbalový štadión Emirates Stadium, ktorý počas zápasov domáceho Arsenal FC pojme viac ako 60.000 divákov! „Na konci dňa som len herec – idiot, čo sa smeje so svojimi priateľmi,“ hovorí Joe. A zarába… dodávame my, pretože Zoe a Joe už patria do kategórie tých vlogerov, ktorí vďaka reklame vo svojich videách dostávajú celkom slušné „vreckové“.

 

Gabina Weissová

foto pixabay