Dúhový letný koktail à la Bridgertonovci

 

Kde bolo, tam bolo, môže to byť „guilty pleasure“ vášho leta. Príbeh o tom, ako jedna nevinná mladá dáma z aristokratickej rodiny k manželovi prišla. V dejinách Netflixu zatiaľ najsledovanejší seriál Bridgertonovci bol nakrútený na motívy románov z červenej knižnice americkej spisovateľky Julie Quinn. Tá o driečnych dcérach a rúčich synoch rodu Bridgertonovcov napísala dovedna deväť kníh a už ich názvy hovoria samé za seba: Vikomt, ktorý ma miloval, Vojvoda a ja, Spaľujúca vášeň, Na ceste k sobášu… Číročistá romantika okorenená jemnou erotikou. „Nádherné rozptýlenie!“ nechali sa počuť kritici, „Chrumkavé potešenie! Úchvatný dizajn! Brilantné obsadenie!“ A tie kostýmy! Dokonalá kulisa k vašim letným dúhovým koktailom… 

 

Často sa píše, že Bridgertonovci sa odohrávajú vo viktoriánskom Londýne, ale nie je tomu tak. Mladá slečna Daphne Bridgerton, okolo ktorej sa krúti celý príbeh, vstupuje ako debutantka do londýnskej spoločnosti v roku 1813 – to kráľovná Viktória ani nebola na svete, narodila sa až o šesť rokov neskôr a obdobie nesúce jej meno začína príchodom osemnásťročnej Viktórie na britský trón v roku 1837 (a končí jej smrťou v roku 1901). Éra, do ktorej je film zasadený, nesie v dejinách názov regentská a trvala od roku 1795 do roku 1837. V užšom ponímaní od roku 1811, kedy britský parlament uviedol do platnosti tzv. Regentský zákon (The Regency Act), podľa ktorého sa kráľovskej koruny zhostil syn duševne chorého panovníka Juraja III., princ z Walesu (a budúci kráľ Juraj IV.) Mimochodom, mladý panovník bol veľkým milovníkom diel Jane Austen, údajne mal poruke jej knihy v každej svojej rezidencii. Keď sa to spisovateľka dozvedela, princovi zo zdvorilosti venovala svoj najnovší opus, konkrétne román Emma, aj keď ho nemala príliš v láske za to, ako nepekne sa správal ku svojej manželke.

Do regentského obdobia však nepatrí len posledných šesť rokov tvorby najmilovanejšej britskej autorky, v tomto období mala literatúra, poéziu nevynímajúc, na ružiach ustlané a takí veršotepci ako John Keats či slávni „jazerní básnici“ Samuel Taylor Coleridge a William Wodsworth sú toho najbásneniahodným dôkazom. Do regentského obdobia spadá aj prvé polstoročie priemyselnej revolúcie, ktorej kolesá roztáčala energia vyrobená z pary, poháňajúca továrenskú veľkovýrobu, a tá zasa zrodila mestský proletariát – tie najbiednejšie časy, tá najotrasnejšia chudoba, ako ju vedel opísať len Charles Dickens, ho ešte len čaká! Hladná londýnska luza však nezaujímala ani Jane Austen, ani švárnych Bridgertonovcov. Tých interesujú len honosné plesy, opulentné večierky, delikátne čaje o piatej, všakovaké maškarády či nedeľné prechádzky po rozkvitnutých parkoch plných omamne voňajúcej kveteny privezenej do Británie z exotických diaľok. Zábava, parády, úklady a láska, faloš, intrigy a klebety sa (nielen) v dámskej spoločnosti vyskytovali na dennom poriadku. Lov na manžela nevynímajúc.

 

Diamant sezóny

Daphné sa už nevie dočkať, kedy bude oficiálne uvedená do spoločnosti. Na tento významný akt, jej prvý bál, sa pripravuje celá rodina. Bridgertonovci sú široko-ďaleko známi nielen vďaka honosnému rodokmeňu a rešpektovanej pozícii v centre londýnskej smotánky, ale predovšetkým kvôli úctyhodnému počtu dokonale krásnych synov a dcér, ktorými sa to v tejto rodine len tak hemží: Anthony, Benedict, Colin, Daphne, Eloise, Francesca, Gregory a Hyacint, vymenúvame v poradí, ako sa narodili ich váženej ovdovenej matke, manželke zosnulého vikomta Bridgertona. Daphne je zo štyroch dievčat najstaršia, krásna ako obrázok, jemná ako obláčik, nežná ako kvet, určite ju bude milovať celý svet… Je vtipná, starostlivá, láskavá, má skvelú výchovu, určite z nej raz bude dokonalá manželka. Nie je žiadna rebelka, ako jej mladšia sestra Eloise so všetkými tými jej feministickými hláškami, ale nie je ani žiadna puťka, ktorá by celý večer na bále presedela v kúte. Vie si povedať svoj názor, určite z nej raz nebude submisívna manželka. Keď ju predstavia kráľovnej Charlotte, tá sa o mladej debutantke s nadšením vyjadrí ako o „rýdzom diamante“. Oukej, tak najžiadanejšiu pannu tohtoročnej spoločenskej sezóny by sme už mali, kto je tam ďalší? Och, samozrejme, Simon! Mladý krásavec Simon Basset, vojvoda z Hastingsu, sa po rokoch strávených v cudzine vracia do Londýna, aby dal do poriadku dedičstvo po svojom zosnulom otcovi. Ale čo ako sa vojvoda usiluje vyšmyknúť, nevyhne sa pozvaniam do spoločnosti a tobôž túžobným pohľadom vydajachtivých dievčin a ich netrpezlivých matiek. Lebo všetky sú z neho celkom paf! Pravda, okrem Daphne, tej vojvoda nepripadá nijako príťažlivý, ale aj tak sa s ním dá dokopy. Teda aspoň naoko. Má totiž brata Anthonyho, a ten ako najstarší Bridgerton si považuje za povinnosť bdieť nad svojimi mladšími súrodencami – až do takej miery, že sestre rozpráši kŕdeľ nápadníkov. Jednoducho, nik mu nie je dosť dobrý a odplaší všetkých, okrem slizkého lorda Berbooka. V tejto situácii sa Daphne so Simonom dohodnú, že vojvoda jej bude naoko dvoriť, čo by malo priniesť úžitok obom zúčastneným stranám: on sa tak vyhne otravnému záujmu iných mladých dám, ona si zvýši šance na úspech u mladých džentlmenov. Lenže… Hoci je láska to posledné, s čím by v tomto komplote počítali, aj tak ich mocný cit dostihne. A obaja sú v tom až po uši…

 

Za všetkým hľadaj Ellen

Scenáristka a producentka Shonda Rhimes je momentálne jednou z najvychytenejších persón v americkom televíznom biznise. Ako showrunnerka sa podpísala medziiným aj pod populárny seriál Gray’s Anatomy (Klinika Grace), ktorý nepretržite beží od roku 2005. Ak s niekým podpíše kontrakt, je to trefa do čierneho. Kostýmová výtvarníčka Ellen Mirojnick bola jej prvá voľba, hneď, ako začala dávať dokopy kreatívny tím okolo Bridgertonovcov, rozhodla, že tvorbu kostýmov zverí jej. Tá sa nechala počuť, že robiť tento seriál bolo ako žiť svoj dizajnérsky sen. Vraj od Shondy dostala voľnú ruku, na jej tvorbu neplatili žiadne obmedzenia, a tak chytila príležitosť za pačesy a využila ju na maximum. Práce na Bridgertonovcoch bolo ako na kostole, jej tím vytvoril pre osem epizód prvej série dovedna cca 7.000 kostýmov, od hlavných postáv, ktoré vystriedali asi 700 outfitov, až po komparz. Vo svojom „dome bridgertonovskej módy“ združila okolo dvesto rôznych krajčírskych profesií, od strihačiek, šičiek, odborníkov na látky, čipky a výšivky cez korzetárky, modistky, obuvníkov, rukavičkárov a ďalších špecialistov na módne doplnky až po klenotníkov, šperkárov a desiatky ďalších profesií…

Základnú siluetu dámskych šiat Ellen vytvorila s odkazom na obdobie empíru, ktorý sa zrodil vo Francúzsku za vlády Napoleona a rýchlo sa rozšíril po celej Európe, vrátane konzervatívnejších Britských ostrovov. Empírový štýl hlásal návrat ku klasike, k antike (v tom čase už prebehli prvé vykopávky v Pompejach), v móde ku vzdušným tógam, k voľným, splývavým róbam… och, aká úľava to musela byť pre šľachtičné, ktorým predtým drvili kosti obručové sukne, korzety a vyšnurované živôtiky, vďaka ktorým hocikedy strácali dych a odpadávali ako hnilé hrušky! Oproti komplikovaným a prezdobeným rokokovým róbam Marie Antoinetty empírové šaty, zvané tiež chemise (košieľka), mali vysoký pás siahajúci až k prsiam, ktoré držala jednoduchá podpora, dole však jemná mušelínová látka už voľne splývala v mäkkých záhyboch, ktoré milosrdne halili vystupujúce bruško či iné nedokonalosti postavy a elegantne predlžovali siluetu. Šokujúco nahé ramená, ktoré halila len štóla, dĺžka sukne, pod ktorou sa už dali zazrieť členky zdôraznené v elegantných vysokých topánkach na šnurovanie (používanie šnúrok je vynález práve empíru) predznamenávali veľké veci a radikálne zmeny, ktoré sa v nasledujúcich desaťročiach udejú v móde v mene ženskej slobody a emancipácie. Stačí si spomenúť na známy obraz zvodnej madame Récamier v nehanebne priesvitnej košieľke chemise, s porcelánovo-bielym dekoltom, vyčesaným účesom à la grecque, ktorej obrázky sa medzi pospolitým ľudom predávali ako horúce rožky. Inak bola to práve ona a priateľky z jej salóna, ktoré si svoje šaty navlhčovali, aby ešte lepšie priliehali na telo… Hovorí sa, že Napoleon, aj keď ctiteľ krásnych žien, bol odvážnosťou niektorých dám taký pobúrený, že dal vo svojej rezidencii zamurovať všetky kozuby, aby pribrzdil rozlet týchto módnych kreácií…

 

Lahodná a púdrová

Aby niesli pečať historických kostýmov, ale zároveň aby pôsobili moderne – tak znelo kreatívne krédo Ellen Mirojnick, čo sa týkalo šatníka rodiny Bridgertonovcov „Lámali sme všetky bariéry, rešpektovali sme, čo bolo, potom sme porušili tradíciu a vytvorili sme si vlastnú.“ Inšpirácie prichádzali z rôznych sfér, od new looku Christiana Diora cez jemný porcelán Wedgwood až ku sladkým makronkám vystaveným v ktorejsi parížskej cukrárni…

Farebná paleta mala byť „lahodná“, tak ju definuje Ellen. „Ako veľká zmrzlina so všetkými možnými polevami.“ Ku kľúčovému slovu „lahodná“ pridala ešte jedno: púdrová. Bridgertonovci sú starobylá, tradičná rodina, všetci jej členovia sú si vedomí svojho nóbl statusu a titulov, ktoré sa dedia z generácie na generáciu. Ellen vytvorila „bridgertonovskú modrú“ a v rámci jej spektra rozohrala veľkú plejádu zdržanlivých, pastelovo modrých odtieňov. Jemnú púdrovú použila ako podpis, ktorý definuje Bridgertonovcov a zároveň oddeľuje od ich náprotivku, rodiny Featheringtonovcov, ktorá sa kvôli gamblerstvu ich otca topí v dlhoch a vôbec „dobrú spoločnosť“ akosi stále iba dobieha. Evidentne lord zbohatol na pochybných finančných transakciách, za čo jeho manželka a tri dcéry nie raz platia zdvihnutým obočím či pohrdlivou poznámkou zo strany ostatnej urodzenej spoločnosti. Lady Featherington a jej tri dcéry občas vyzerajú ako exotické papagáje – Ellen im navrhla róby ostrých, svietiacich farieb vrátane kyslej citrónovej, zdobné tiary do vlasov, hrubé náhrdelníky okolo krku, náušnice v ušiach, až by to chcelo spomenúť si na dobre mienenú radu Mademoiselle Chanel: predtým, ako odídete z domu, mrknite sa do zrkadla a niečo odložte… Lady Featherington a jej tri, povedzme to rovno, nie veľmi pôvabné dcéry chcú byť videné, chcú zapadnúť do sveta, kam prirodzene nepatria, preto tie agresívne farby, ktorými ako semafory signalizujú svoju prítomnosť, vysvetľuje Ellen.

Daphne Bridgerton sa popri Featheringtonkách vznáša ako víla. „Je taká jednoduchá, ale v tom najúchvatnejšom slova zmysle,“ nadchýna sa Ellen. Daphne na začiatku pôsobí ako krehká porcelánová bábika, len o ňu, preboha, nezavadiť, lebo sa rozbije, ako však dozrieva jej vzťah s vojvodom, jednoduchý štýl mladej ženy nadobúda eleganciu a gráciu a pastelové farby jej kostýmov sýtosť a hĺbku. Raz darmo, z Daphne sa aj navonok stáva sofistikovaná mladá lady…

 

Ostrieľaná harcovníčka

Kostýmová dizajnérka Ellen Mirojnick sa v Hollywoode pohybuje už tri desaťročia. Narodila sa v New Yorku, kde aj vyštudovala známu Parsons School of Design, medzi absolventov ktorej patria takí svetoznámi dizajnéri ako Donna Karan, Marc Jacobs či Tom Ford. V 70. rokoch navrhovala voľnočasové športové oblečenie pre mladých – tento trhový segment vtedy ešte len začal vznikať. Po čase presídlila do Hollywoodu, kde ako kostýmová dizajnérka pracovala na vyše tridsiatke úspešných snímok. Za všetky jej filmové kreácie spomeňme ikonické biele mini šaty bez rukávov, zato s rolákom, pod ktorými Sharon Stone vo filme Základný inštinkt nemala nič, a tým nič myslíme úplne nič, hore ani dole… Ten film oslávi budúci rok 30 rokov, šaty z bieleho krepu od Ellen Mirojnick sú nesmrteľné. A ktoré ďalšie filmové hviezdy obliekala? Sandru Bullock, Diane Lane, Catherinu Zeta Jones, Angelinu Jolie, Roberta Downeyho, Keanu Reevesa, Michaela Douglasa (pre neho navrhla outfity nielen do Základného inštinktu, ale aj do filmov Osudová príťažlivosť, Wall Street i Wall Street: Peniaze nikdy nespia) a plejádou výstredných rób, kožušín a flitrov herca vystrojila pre úlohu homosexuálneho pianistu Valentina Liberaceho. Za film Liberace! V roku 2014 získala prestížnu cenu Emmy. V televízii okrem Bridgertonovcov obliekala aj postavy zo seriálu Knick: lekári bez hraníc, snáď si pamätáte na jeden z prvých záberov extravagantných šnurovacích topánok doktora Johna Thackeryho (Clive Owen), ktorými dovádzal do úžasu všetok personál legendárnej newyorskej nemocnice Knickerbocker Hospital. Čo sa aktuálnej tvorby týka, na jeseň bude mať na Amazon Prime Video premiéru romantický muzikál Cinderella (Popoluška) s americko-kubánskou speváčkou Camilou Cabello v Elleniných kostýmoch.

 

 

Simonetta Zalová

foto Sita, Netflix

 

Celý článok si prečítate v letnom dvojčísle MIAU (2021)