Aj malé podnikateľky dokážu robiť veľké veci

 

Tieto tri ženy si založili vlastné firmy z odhodlania robiť zmysluplnú prácu, ktorá by ich bavila a radosť i úžitok prinášala nielen im, ale aj ostatným ľuďom. Nezostali v tom samy, ako víťazky 1. slovenského ročníka súťaže Visa She’s Next získali nielen morálne uznanie a zadosťučinenie za svoju prácu, ale okrem finančného grantu aj odborné poradenstvo pripravené každej na mieru, vďaka ktorému majú šancu posúvať sa ďalej vpred a čo najefektívnejšie rozvíjať svoje podnikanie.   

 

Lenka Zámečníková

Paatchi, e-shop s ekologickými návlekmi

Nápad, myšlienka, inšpirácia: Po druhej materskej som pre seba hľadala cestu, ktorá mi bude vyhovovať. Chcela som sa realizovať a robiť niečo užitočné. Študovala som odevníctvo a potom som sa väčšinu života venovala obchodnému zastupovaniu. Intenzívne som však premýšľala o možnosti, pri ktorej by som mohla svoje znalosti využiť. Začala som šiť a predávať dvojrozmerné zvieratká z bielej bavlny, ktoré si deti mohli pokresliť farbami a fixkami podľa vlastnej fantázie. Bavilo ma to, ale jedného dňa som dostala z miestnej školy požiadavku na ušitie návlekov zo starých závesov. Nepáčil sa mi poskytnutý materiál a ani to, že každá škola si rieši takúto dôležitú hygienickú pomôcku bezodplatne, prostredníctvom mamičiek, ktoré majú veľa iných starostí. Do školy som návleky ušila, ale vedľajšia škôlka stále používala igelitové, väčšinou potrhané návleky. Uvedomila som si, že tu chýba kvalitný a ekologický produkt a hlavne niekto, kto ho školám sprostredkuje. Začala som teda hľadať vhodný materiál a aj odvahu s niečím takým začať pracovať. Našla som vodeodolný polyester s peknými farebnými variáciami. Ten sme používali tri roky, no tento rok sme začali vyrábať návleky s dvojnásobnou hrúbkou preto, aby vydržali používanie a pranie aspoň dva roky. Keď som vyrobila prvé návleky a ponúkla ich škôlkam a školám, do pár hodín prišli prvé objednávky. Dnes už máme stovky zákazníkov, školy a škôlky, stavebné a montážne firmy, rôzne ambulancie, múzeá a galérie, dokonca aj pohrebníctva.

Od nápadu k realizácii: Na začiatku to bolo pomerne náročné, no postupne sme vyladili výrobné procesy, nakúpili stroje a spravili si e-shop. Potom sa už všetko rozbehlo. Do toho však prišla korona a všetko sa zastavilo. Ten čas sme ale využili na vylaďovanie produktu a procesov. Teraz sme už plne vyťažení. Poučenie je neváhať s nákupom strojov, otvárať sa novým technológiám, inovovať. Veľmi dlho sme napríklad navliekali gumičky do návlekov ručne. Po dvesto kusoch sme už mali kŕče v rukách. Preto sme hľadali stroj, ktorý nám všije gumu tak, aby bola dostatočne pružná. Chvíľu trvalo, kým aj predajca šijacích strojov pochopil, čo presne chceme. Ďalšia vec je poskytnúť zákazníkom rýchly bezproblémový predaj: aby mal k dispozícii rôzne možnosti, ako produkt zaplatiť alebo ako ho dostane. Tiež je dôležité byť zákazníkovi k dispozícii, pretože nie všetky riaditeľky škôlok sú zvyknuté na nákup cez internet. Je dobré inšpirovať sa, ja som si za podnikateľský vzor vybrala Tomáša Baťu. Na nové výzvy sa snažím pozerať konštruktívne a hľadám riešenia. Snažím sa zachovať pokoj a nerobiť veci nasilu. Chcem mať z práce radosť, stresu sa vyhýbam. Držím sa hesla: „Rob najlepšie, ako vieš a keď nevieš, spýtaj sa niekoho múdrejšieho”.

O čom je moja značka: Spoločnosť Paatchi vyrába hygienické návleky na topánky, ktoré sú ekologické, dajú sa prať a sú vodeodolné. Sú určené pre rôzne organizácie, ktoré potrebujú trvácne kvalitné návleky, aby ochránili svoje priestory pred znečistením. V ponuke máme aj návleky pre malé deti, ktoré kupujú hlavne rodičia do kočíkov alebo do osobných automobilov, aby ochránili interiér pred blatom.

V čom je môj projekt výnimočný: Firmu som zakladala ako žena s cieľom vytvoriť pracovné podmienky vhodné pre ženy. Pracovné miesta sa snažím nastaviť dostatočne flexibilne, s ohľadom na individuálne potreby žien, ktoré musia zvládať aj starostlivosť o rodinu. V súčasnosti sú okrem mňa a kreatívca vo firme tri pracovníčky, šičky. Jedna skvelá, veľmi zručná živnostníčka, jedna neskutočne silná matka samoživiteľka piatich detí a jedna krásna bytosť so zdravotným znevýhodnením. Druhým pilierom môjho podnikania je kvalita a s tým súvisiace inovácie. Naše produkty neustále testujeme praním a nosením, aby sme mali istotu o ich kvalite a trvácnosti. Zároveň hľadáme možnosti na zlepšenie samotných produktov aj výrobných procesov. Tretím pilierom je výroba na Slovensku. Sme slovenská firma a takou chceme aj ostať. Lokálna európska produkcia je ekologickejšia a dokážeme tak udržať dohľad aj nad kvalitou a pracovnými podmienkami.

Súťaž Visa She’s Next: Súťaž som zachytila na Facebooku a hneď som sa chcela prihlásiť. Mali sme veľa práce, a tak sme prezentáciu stihli pripraviť až krátko pred uplynutím termínu. Predstaviť návleky Paatchi mi dávalo zmysel, tak som sa z celého procesu tešila. Z čoho sa teším, to zväčša dopadne dobre. Výhru som sa rozhodla investovať do marketingu. Okrem toho oceňujem, že som dostala mentora Michala Weissa, CEO IBL Software Engeneering. Inšpiroval ma svojou ľudskosťou a tiež bolo zaujímavé pozorovať, s akou ľahkosťou narába s číslami. Po mentoringu som doma opäť začala s chuťou čítať knihy o podnikaní a rozmýšľať o rozširovaní biznisu. Od mojej účasti v súťaži sa mi podarilo vytvoriť pracovné miesta pre ďalšie dve ženy.

Naše a slovenské: Obdivujem a vážim si ľudí, ktorí vytvárajú svoje produkty s vášňou. Preto napríklad chodíme radi jesť do Hostinca na ceste za Dobrou Nivou pri Zvolene. Tiež si vážime slovenské firmy vyrábajúce vegetariánske produkty ako Lunter a Goody Foody. Zápal a zmysluplnosť cítim aj z občianskeho združenia Nota Bene, a preto neľutujem peniaze za ich časopisy a knihy. Radi si kupujeme obrazy a grafiky od slovenských autorov. Je skvelé, že sa občas predávajú aj na podporu neziskoviek. Oblečenie kupujem veľmi málo, no v poslednej dobe sa mi zdá, že pri šití začínam relaxovať, preto si asi svoje šaty budem šiť sama.

Čo všetko ma robí šťastnou: Aby som našla šťastie, musela som si vypočuť veľa skúsených ľudí, prečítať množstvo kníh, prejsť desiatky kilometrov lesom a absolvovať hodiny rozhovorov s manželom. Potrebujem sa realizovať, tvoriť, byť samostatná a zároveň cítiť, že som užitočná aj pre spoločnosť. Chce to dosť trpezlivosti, odhodlania a viery, pretože podnikanie znamená aj neistý príjem a neskôr zodpovednosť za zamestnancov. Stabilitu hľadám niekde vo svojom vnútri. Tiež sa snažím neustále hľadať vyváženosť, aby ma práca úplne nepohltila. Vytváram si podmienky na to, aby som mala radosť – ďakujem za dobré veci, ale ďakujem aj za nepríjemné a ťažké výzvy, stretávam sa s ľuďmi, ktorí mi robia radosť, chodím so psami a rodinou do lesa, vediem zmysluplné rozhovory s mojimi blízkymi.

Kde sa vidím v budúcnosti: Teraz budujeme firmu tak, aby stála na pevných základoch. Máme ambíciu presadiť sa aj na zahraničných trhoch a snažíme sa vytvárať stabilné pracovné miesta. Okrem toho rozbiehame prenájom nášho malého penziónu v Heľpe, takže práce je viac ako dosť. O päť rokov si želám, aby sme sa tešili z každého dňa tak ako dnes. Aby sme mali na čele štátu vizionárov, ktorí začnú z gruntu riešiť naše základné aj vysoké školstvo, nech vychováme zdravo mysliaci národ. V súkromí si želám poskytovať rodine láskyplné a bezpečné hniezdo.

 

Anna Brňáková

Zdravotná podprsenka, e-shop a predajňa so zdravotnými pomôckami pre ženy po mastektómii prsníka

Nápad, myšlienka, inšpirácia: Celé to začalo na materskej dovolenke s mojím starším synom. V tom období som pomáhala sestre s podnikaním. Otvárala v Piešťanoch predajňu s ortopedickou obuvou. Nápad venovať sa ženám po mastektómii bol práve jej. Predtým pracovala v lekárni a často sa stretávala s rôznymi požiadavkami klientov, medzi nimi aj žien, ktoré hľadali informácie o tom, čo je k dispozícii po mastektómii. Začali sme o nápade diskutovať s tým, že to vyskúšame a uvidíme. Žiaden prieskum týkajúci sa dopytu po takýchto službách sme si nerobili. Rozhodovali sme sa skôr intuitívne, ale s pokorou, nakoľko sme nevedeli, či zvládneme poskytnúť plnohodnotnú službu. Museli sme sa všetko učiť, bolo to náročné, nemali sme k dispozícii žiadne štúdie o tejto problematike, na Slovensku nebol ani žiaden výrobca takýchto zdravotných pomôcok, jednoducho nič.

Od nápadu k realizácii: Ako prvé sme otvorili predajňu v Piešťanoch, a to bola veľká chyba. Predajňa nebola schopná zarobiť si ani len na svoje náklady. Žiaľ, museli sme ju po určitom čase zrušiť, či sa nám to páčilo, alebo nie. Začiatok bol nesmierne náročný. Celé si to budujete sami a každý váš neúspech je iba váš neúspech a nikoho iného. Vždy máte dve možnosti: buď to vzdáte, alebo to skúsite ešte raz a inak. Ja som to skúsila ešte raz a inak. Predajňu som presťahovala do Bratislavy a začala som sa jej plnohodnotne venovať. Po takmer desiatich rokoch vidím, že to bolo to správne rozhodnutie.

O čom je moja značka: Venujem sa ženám, ktorým život nadelil diagnózu karcinóm prsníka. Je jedno, či ide o celkovú mastektómiu, alebo čiastočnú korekciu, alebo o genetickú či vývojovú vadu. Koniec koncov, neexistuje žena, ktorá by mala oba prsníky úplne rovnaké. Mojím cieľom je pomôcť ženám, ukázať im možnosti, ako žiť ďalej komfortný život bez toho, aby sa museli skrývať pred ostatnými. Každej žene sa venujem individuálne, skúšame, vyberáme. Dotvárame a prispôsobujeme silikónové náhrady podľa toho, koľko tkaniva bolo pri zákroku odstráneného. Snažím sa spolu s klientkou vybrať nielen vizuálne, ale najmä najpraktickejšie riešenie tak, aby sa cítila komfortne počas celého dňa. A ako vyzerá taká zdravotná, protetická bielizeň? Predstavte si normálnu podprsenku, len s malými rozdielmi: je mohutnejšia, pevnejšia najmä v strede a v podpazuší, aby zbytočne nedráždila jazvy po zákroku a nespôsobovala tlak a zároveň aby bola schopná udržať váhu silikónovej epitézy, t.j. náhrady, ktorá sa vkladá do bielizne. Takáto podprsenka je tiež bezkosticová, kostice sa v protetickej bielizni objavujú iba občas a musia byť ukončené gélom alebo sú variabilne ukončené tak, aby pri pohybe netlačili v podpazuší a na rebrách. A do tretice oba košíky sú vybavené vnútornými vrecúškami, do ktorých sa vkladajú silikónové epitézy. Tieto vrecúška zvyknú byť bavlnené, resp. z jemnej tkaniny, aby nespôsobovali nositeľke nežiadúce reakcie, ako podráždená pokožka, zápal a podobne. Dôležité je správne zvoliť ako bielizeň, tak aj epitézu, ide to ruka v ruke. Veľkosťami sa nezaoberáme, ak žena nosila pred operáciou veľkosť 80 B, to ešte neznamená, že bude aj po zákroku. Telo sa mení, a preto si každú klientku pri každej návšteve u mňa premeriavam.

V čom je môj projekt výnimočný: Na Slovensku som jediná, ktorá prevádzkuje takýto obchod, zároveň som bola prvá, ktorá vytvorila webovú stránku, e-shop a ponúkala zdravotné pomôcky aj v online svete. Každej žene sa venujem individuálne. Znamená to, že každá má určený dátum a čas, kedy príde do mojej predajne a v miestnosti sme iba my dve. Nik nám nedýcha na krk, nik nervózne neklepe nohou, že vám to vyberanie trvá dlho a podobne. Keďže vstupujem každej žene do komfortnej zóny, vždy jej najskôr poviem, ako to bude celé prebiehať, že sa nemusí ničoho obávať a že celá návšteva u mňa bude pokojná, s úsmevom na perách a otvorená diskusii. Práve to ženám chýba, nedostávajú odpovede na otázky, nik nemá čas sa s nimi rozprávať, diskutovať. A toto ja robím. Každej žene som nápomocná, počúvam a odpovedám na otázky. Vysvetľujem a ukazujem. Spoločne „bojujeme“, hľadáme a keď nájdeme podprsenku, ktorá sa jej aj páči a ešte aj dokonale sedí, sme obe šťastné. Často sa toľko nasmejeme, až ma bolí sánka.

Súťaž Visa She´s Next: O súťaži som sa dozvedela z Facebooku. Moja prvá myšlienka bola, že aj tak nevyhrám, lebo som nikdy nič nevyhrala, tak prečo práve teraz by to malo dopadnúť inak? Prihlasovala som sa v posledný možný deň. Súťaž mi priniesla okrem finančnej výhry aj pocit zadosťučinenia. Svoju prácu mám veľmi rada, nesmierne ma napĺňa a neviem si už predstaviť, že by som mala robiť niečo iné. Výhru použijem na viacero projektov, všetky peniaze pôjdu späť do firmy, aby ma posunuli bližšie k ženám. Najviac však oceňujem mentoring, ktorý patrí k výhre. Nakoľko si všetko robím sama, nemám šancu sledovať všetky možnosti a novinky, ktoré prináša online svet, takže špecialisti z tejto oblasti sú pre mňa úplný top. Verím, že spoločne nájdeme veľa nových možností, ako sa ženy budú môcť dostať k informáciám, ktoré im pomôžu žiť plnohodnotný život aj po prekonaní ochorenia.

Naše a slovenské: Áno, všímam si, čo kupujem a tiež uprednostňujem nákup od lokálnych slovenských výrobcov. Teší ma, že môžem podporiť slovenských farmárov, hoteliérov či gastronómiu. Ten, kto nepodniká, nevie si predstaviť, čo všetko za tým je, že vyrobiť syr alebo džem, alebo ušiť topánky či vypestovať kvety alebo zeleninu, prevádzkovať hotel, reštauráciu… nejde iba lusknutím prsta. Nás, Slovákov je málo a ak sa nebudeme vzájomne podporovať, tak nás v blízkej budúcnosti bude ešte menej.

Čo všetko ma robí šťastnou: Každodenné drobnosti, ktoré sa nám zdajú ako samozrejmosť, aj keď vieme, že nie sú. Že sme, že máme kde bývať, že máme čo jesť, že nemáme vojnu, že sme zdraví, že vonku svieti slnko, že vonku prší, že sa usmejem a človek oproti sa usmeje tiež. Keď mi klientka povie, že ďakuje a že som jej veľmi pomohla, keď mi doma povedia, že im chutil obed, keď mi najmladší syn povie, že ma miluje, keď si na mňa niekto iba tak spomenie a iba tak mi zavolá…

Kde sa vidím v budúcnosti: Rada by som bola presne tam, kde som teraz a snáď mi to bude dopriate. Moja práca ma baví a napĺňa a pri tom chcem zostať.

 

Katalin Papp Vargha

Čokoládovňa Chocomaze

Nápad, myšlienka, inšpirácia: Na univerzite som študovala medzinárodné vzťahy. Rada som sa učila jazyky a veľmi ma zaujímala práca v inštitúciách EÚ. Ako 20-ročná som vyhrala mesačnú stáž v Európskom parlamente v Bruseli. Mesto som si natoľko obľúbila, že som sa tam o rok neskôr vrátila na Erasmus. Bolo mi jedno, na akej fakulte budem študovať, len nech som v Bruseli. Tak som si z viacerých možností vybrala marketingovú komunikáciu, kde sme v rámci projektovej práce dostali úlohu pripraviť marketingový plán pre lokálnu čokoládovňu. Tam som sa síce dostala blízko k výrobe čokolády, ale bola som aj naďalej odhodlaná pracovať vo svojom odbore. Pracovala som v Budapešti na projektoch z eurofondov, ale práca ma vôbec nenapĺňala, tak som hľadala možnosti, ako z nej vystúpiť a robiť niečo kreatívnejšie. V tom čase v Budapešti prebiehala priam revolúcia v gastre a potravinárstve a po jednom sa otvárali nové zaujímavé podniky a vznikali nové značky. Jedného rána som sa naivne rozhodla, že nakoľko som videla v Bruseli, ako sa s čokoládou pracuje, vrátim sa späť do rodného mesta a začnem podnikať. O rok neskôr som už pripravovala čokolády vo svojej manufaktúre pod vlastnou značkou. To sa písal rok 2012.

Od nápadu k realizácii: Rodina ma od začiatku podporovala. Mama podnikala vyše 20 rokov, ona ma upozornila na temné stránky biznisu. Bola som ale mladá, naivná, povedala som si, že ak mi to nevyjde, tak sa hocikedy môžem vrátiť do nejakej kancelárie. Začala som malými krokmi, do dnešného dňa fungujeme bez hypoték, zisk vraciame späť do podnikania, a tak rastie aj firma. Neplánovala som vôbec nič, všetko som mala v hlave, ako to chcem robiť, ako by mal vyzerať obal, dizajn, excelovské tabuľky s biznis plánom mi robil manžel. Stále sa mení trh, nákupné trendy, a preto sa musí aj náš prístup stále meniť. Nudné to určite nie je. Verím, že k podnikaniu, ak má človek dobrý nápad, nepotrebuje obrovské financie. Už takmer na všetko existujú aplikácie, treba ich využívať a plniť si sny a hlavne pracovať vytrvalo, lebo úspech nepríde ihneď.

O čom je moja značka: Prioritne som chcela priniesť možnosť kreativity a slobody mojim zákazníkom. Hlavným konceptom môjho e-shopu bola možnosť vytvorenia vlastnej čokoládovej kombinácie. Táto funkcia je dostupná do dnešného dňa, kde si možno vytvoriť aj pomenovať svoju vlastnú čokoládu snov a my ju pripravíme. Následne k tabuľkovým čokoládam pribudla línia zdravých snackov CrunCHÉ a FruCHÉ, ktoré sa ako unikátne produkty stali našimi vlajkovými loďami.

V čom je môj projekt výnimočný: Robíme čokolády do dnešného dňa ručne, od vylievania do foriem až po balenie. Nemenili sme naše suroviny, robíme kvalitu a nie kvantitu. Mojou srdcovkou spomedzi našich produktov je jednoznačne naše mandľovo-sezamové kranči (CrunCHÉ). Chcela som pripraviť sladký chrumkavý produkt, ktorý je zdravšou alternatívou chipsov. Podľa recenzií našich zákazníkov spôsobuje závislosť.

Súťaž Visa Shes Next: Moja kamarátka, podnikateľka, mi preposlala príspevok o tejto súťaži s tým, že je šitá presne na mňa. Keď som si prečítala podmienky, najväčší problém pre mňa predstavovalo nakrútiť minútové video o sebe, nakoľko do kamery nerada rozprávam. Ale rozhodla som sa, že si nenechám túto možnosť len tak odplávať a predposledný deň som poslala prihlášku. Na galavečer som šla úplne kľudná, bola som šťastná aj za to, že som sa dostala do vybratej desiatky. Nechcela som tomu veriť, keď vyslovili moje meno, bolo a je to stále pre mňa obrovské potešenie. Myslím, že výhry a mentoring človeku pomôžu vždy. Každý rok pracujeme na niečom novom, aj tento rok sa dejú zmeny práve v našej komunikácii značky, na revitalizácii našej webovej stránky, takže aj výhra a mentoring sú zamerané práve na túto časť našej práce. Som nesmierne vďačná, že mojou mentorkou sa stala jedna z ambasádoriek projektu, šperkárka Petra Tóth. Vždy som jej prácu s nadšením pozorovala, ponúka príklad pre nás ženy aj podnikateľky. Je striktná a tvrdohlavá ako i ja, funguje medzi nami skvelá chémia.

Naše a slovenské: Mám výhodu, že žijem na juhu Slovenska, u nás sa ešte pestuje zelenina a ovocie a je tu veľa malovýrobcov kvalitných potravín aj vinárov. Škoda, že zo strany štátu nemá lokálna výroba skoro žiadnu podporu. Hoci veľmi krásne príklady sú napríklad v Maďarsku, ako robiť skvelý marketing lokálnym produktom, a tým podporovať aj predaj. Všetko, čo sa len dá zohnať, kupujem lokálne a z produktov, ktoré nie sú lokálne, sa snažím vybrať tie, ktoré sú bez aditív. Veľa vecí si vyrobíme aj sami doma, pečiem kváskový chlieb, máme domácu klobásu, zaváram, moji rodičia robia tie najlepšie domáce sirupy. Syry najradšej kúpim z Dolných Salíb od Cheesio, mak od Pemaku z Patiniec, z vinárstiev uprednostňujem vinárstvo Kasnyik a Bott a najlepšie ovocné kože pre deti robí Adamovo ovocie z Hurbanova.

Čo všetko ma robí šťastnou: Šťastnou ma robí hlavne moja rodina a veľmi blízki kamaráti, keď je medzi nami harmónia. Som rada, že veľa z mojich spolužiakov / kamarátov z gymnázia sa vrátilo do Komárna, a tak sa vieme často stretávať, cez víkendy sme vždy spolu. Firma je súčasťou môjho života, ale nie som otrokom firmy, nechávam si priestor pre rodinu a hobby, hrám aktívne volejbal.

Kde sa vidím v budúcnosti: Nakoľko mám dve malé deti (no dobre, už nie sú bábätká, aj ten menší teraz začína školu) a manžela, veľmi plánovať do budúcna neviem, nakoľko vždy mi niečo nové vymyslia (smiech). Flexibilitu v mojom živote mám veľmi rada, určite by som nevydržala medzi štyrmi stenami. Nemám striktne stanovené ciele, ale samozrejme vždy si niečo vymyslím a snažím sa ten cieľ dosiahnuť. Radi spolu cestujeme aj na bližšie, aj na vzdialenejšie destinácie, inšpiruje a posúva nás to všetkých. Budem veľmi vďačná, ak môj život bude napredovať tak, ako doteraz, v spoločnosti mojich najbližších a v zdraví, nič viac si neželám.

 

 

Simonetta Zalová

foto archív podnikateliek

 

Článok si prečítate v októbrovom čísle MIAU (2023)