Antónia Haľko – Udržateľnú módu treba posunúť na vyšší level

 

Spolu s priateľkou, Španielkou Aroou Fernandez Alvarez, založili v Londýne módnu značku, ktorej poslaním nie je ani tak vyrábať oblečenie, skôr na príklade celého takéhoto reťazca výroby ukázať, ako sa dá zachrániť naša planéta. Hovoria, že dnes tak populárny výraz udržateľnosť už nestačí a že ho treba nahradiť slovom regenerácia. Ako sa teda podľa zakladateliek značky Trace Collective dá regenerovať (nielen) módny priemysel?   

 

1. Minimalizmus, udržateľnosť, šetrnosť k prírode, transparentnosť, recycling, upcycling… Ktorý z týchto výrazov sa najlepšie hodí na to, čo robíte?

Pojmov je veľa a pre každého znemenajú niečo iné. Udržateľnosť vo svojej najzákladnejšej definícii znamená schopnosť udržať niečo z dlhodobého hľadiska. Ale toto slovo je v súčasnosti tak nadužívané a ja sa stále snažím pochopiť, čo chceme udržať – prirodné katastrofy, požiare, tornáda? Pokiaľ ide o módny priemysel, je nám jasné, že skromné ​​predsavzatia výberu o niečo lepších látok už nestačia. Preto slovo udržateľný v našom ponímaní znamená regeneračný. Už máme dávno za sebou pokusy o zníženie negatívnych dopadov na životné prostredie, musíme začať intenzívne uvažovať o tom, ako naše ekonomiky a my prispejeme ku zvráteniu klimatickej zmeny. Verím, že módny priemysel má unikátnu šancu, aby to dosiahol, a to vďaka svojmu globálnemu dopadu a obrovskému množstvu výroby. Preto je poslaním našej módnej značky vytvárať pozitívny sociálny a environmentálny dopad. Slovom „pozitívny“ myslíme zanechať veci lepšie, ako boli, obohatiť ich, zlepšiť – na rozdiel od udržateľnosti v jej konvenčnom zmysle, ktorým je iba vytváranie menších škôd.

 

2. Môžete uviesť niekoľko konkrétnych príkladov?

Naše odevy vyrábame iba z regeneračných látok. To sú látky, ktoré pomáhajú riadiť regeneráciu životného prostredia zvyšovaním úrodnosti pôdy a biodiverzity a sekvestráciou uhlíka. Náš obchodný model je cirkulárny. To znamená, že vyrábame úplne cirkulárne a biologicky odbúrateľné kúsky, od vlákna až po gombíky. Naše odevy vyrábame v Európe, od poľnohospodárskych plodín, materiálu až po produkciu. Snažíme sa ich vyrábať na predobjednávku, aby sme minimalizovali plytvanie. Integrujeme ďalšie sociálne podniky do nášho dodávateľského reťazca s cieľom čo najviac peňazí presunúť do sociálnej ekonomiky. V priemere 20 % z každého nákupu u nás ide do našej chránenej dielne, ktorá pomáha ženám vstúpiť späť na trh práce. Vieme, že naše odevy priemerne produkujú o 37 % menej skleníkových emisií, spotrebujú o 94 % menej vody a o 12 % menej energie. Nemáme žiadne špinavé tajomstvá. Dodržiavame zásadu radikálnej transparentnosti a zverejňujeme všetky naše údaje o dodávateľskom reťazci a dopadoch na našej webovej stránke www.thetracecollective.com.

 

3. Kde sa vo vás zrodila túžba zachraňovať svet?

Od malička som bola vedená k šetrnému zaobchádzaniu s vecami, pozorovala som starých rodičov, ako nosili plátenné tašky do potravín, mali vlastné záhradky so zeleninou, umývali a prepoužívali plastové tégliky, šetrne zaobchádzali s papierom, s jedlom. K udržateľnosti ako takej som sa dostala počas štúdia v Dánsku. Platené separovanie odpadu, minimalistický životný štýl, používanie bicykla ako dopravného prostriedku či prevaha lokálnych výrobkov v obchodoch mi otvorili nové obzory. Vtedy som s módou len začínala a bola som presný opak svojho dnešného ja. To, kde sa daný kúsok vyrobil, alebo z čoho, ma nezaujímalo. Neskôr som študovala fashion business zameraný na luxusné značky v Londýne, a to ma dostalo. Posledný polrok štúdia sme rozoberali udržateľnosť, videla som špinavosti, ktoré módny priemysel robí, zábery riek z Číny s farbou vody totožnou s tou, ktorá bola práve trendy, ako v Indii ľudia pracujú s chemikáliami, ako v Bangladéši majú šičky počas celého dňa svoje maličké deti pod nohami, ako ľudia pracujú v katastrofálnych podmienkach, aký to má sociálny dopad a ako to ničí našu planétu…

 

4. A tak ste založili novú módnu značku Trace Collective…

Pravda je, že svet nepotrebuje novú módnu značku. Vyrábame oblečenie, to áno. Ale naším hnacím motorom je hnutie, ktoré využíva módu ako nástroj na regeneráciu životného prostredia a sociálnu súdržnosť. Fascinuje nás schopnosť spotrebiteľov vytvárať zmeny prostredníctvom svojich nákupných rozhodnutí. Ak sa pozriete na odvetvia, kde majú spotrebitelia obrovskú moc, móda vyniká viac ako ktorékoľvek iné – snáď okrem potravín. Móda má neuveriteľnú moc mobilizovať ľudí, je to ideálne odvetvie na vypracovanie plánu, ku ktorému sa trhové ekonomiky môžu (a mali by) v budúcnosti vyvinúť. Spočiatku sme nechceli založiť módnu značku, pretože sme nechceli replikovať to, čo robia ostatní. Nakoniec sme sa rozhodli vytvoriť Trace Collective, pretože sme nenašli nikoho, kto by používal dopyt po oblečení na podporu regenerácie životného prostredia v danom dodávateľskom reťazci. Založili sme teda Trace Collective na základe troch princípov: podpora regenerácie životného prostredia, dodržiavanie cirkulárnosti a politika radikálnej transparentnosti, aby sme znovu spojili zákazníkov s príbehmi, ktoré stoja za výrobkami, čo kupujú.

 

5. Keby sme mali oblečenie, ktoré vytvárate „rozobrať do nitky“, čo všetko sa o ňom dozvieme?

Ako príklad použijem jeden z našich najobľúbenejších kúskov, The Wrap Jacket, zaväzovaciu 100 % organickú nefarbenú ľanovú bundu. Organický ľan tejto bundy je certifikovaný ako GOTS. Plodina ľanu rástla v Normandii, potom cestovala do Gdanska v Poľsku, kde sa z plodiny vyrobila priadza, a tá putovala do našej partnerskej textilky v Belgicku na dokončenie. Pokiaľ má bunda čiernu farbu, je farbená podľa prísnych štandardov, ktoré náš dodávateľ sleduje už viac ako 150 rokov. Nite používame iba z GOTS certifikovanej organickej bavlny, gombíky sú vyrábané z kokosovej škrupiny, podšívka z bavlny bez formaldehydu, značkové štítky z ústrižkov látky, ktoré ostali z prototypového procesu. Visačky, na ktorých má každý produkt svoj unikátny barcode (po zoskenovaní vás zoberie na celú transparentnú cestu produktu), sú vyrobené z rastlinného papiera – naši zákazníci môžu visačky zasadiť do pôdy a vzídu im krásne rastlinky. Oblečenie posielame v recyklovateľných obaloch alebo kompostovateľných taškách. 16 % z kúpnej ceny ide priamo do našej chránenej dielne v Barcelone a 25 % percent profitu z každého jedného predaja putuje na našu charitu.

 

6. To sa však určite odrazí aj vo vyššej cene, pravda?

Čo sa týka ceny výrobkov, rýchla móda nás klame v tom, koľko by malo stáť oblečenie. Nie je predsa možné vyrobiť tričko za tri eurá, niekto na tom musí bezpodmienečne tratiť. Preto v Trace Collective transparentne udávame, koľko nás stojí výroba odevu z najkvalitnejších látok a koľko spravodlivé mzdy všetkým zainteresovaným. Rozoberme si cenu vyššie spomínanej bundy – látka: 34 libier, výrobné náklady: 67, komponenty: 18, celkové výrobné náklady sú teda 119 libier. Naša transparentnosť je pridanou hodnotou, a to sa odráža na cenách našich produktov. Náš zákazník vie, koľko zaplatíme šičkám za výrobu každého kúsku, že všetci naši pracovníci pracujú v dobrých podmienkach a že naše látky sú tej najlepšej kvality. Je to ako byť každý deň ku každému úprimný, pre veľa ľudí je to náročné, ale bez klamstiev sa žije ľahšie nemyslíte?

 

7. Trúfate si povedať, čo sa s„klamstvami“ súčasného módneho priemyslu dá robiť?

Potrebujeme legislatívu, ktorá zakáže spoločnostiam predávať oblečenie, ktoré nespĺňa základné environmentálne normy. A tiež predávať oblečenie vyrobené firmami používajúcimi nekalé pracovné a obchodné praktiky. Dotýka sa to tak zamestnancov, ktorým sa nevypláca spravodlivá mzda až po detskú prácu a pracovníkov v situáciách moderného otroctva. Módny priemysel je jedným z hlavných priemyselných odvetví prospievajúcich k rozšíreniu detskej práce a moderného otroctva – predovšetkým prostredníctvom zberu a výroby bavlny. Západné krajiny každoročne predávajú odevy v hodnote miliárd dolárov, ktoré sa dajú lacno predať iba preto, že sa spoliehajú na ľudské vykorisťovanie. Ide o oblečenie, ktoré nepotrebujeme a ktoré vlastne nechceme, pretože ho každoročne vyhadzujeme stále viac a viac. Ako je možné, že nám to nevadí? Pevne verím, že keď bude zavedená legislatíva, ktorá stanoví etické minimá pre módne dodávateľské reťazce, môžeme sa pohnúť ďalej. Vieme, že potrebujeme viac recyklovaných látok (menej ako 1 % dnešnej globálnej výroby textilu sa vyrába z recyklovaných surovín), potrebujeme viac cirkulárnych dodávateľských reťazcov a potrebujeme regeneračné postupy, ktoré budú jadrom všetkých priemyselných odvetví vyrábajúcich akékoľvek produkty. Najskôr, však musíme zaviesť kontroly, aké sú minimálne kritériá pre predaj oblečenia v Európe a USA, s cieľom vyrovnať podmienky a zabezpečiť finančnú odmenu značkám, aby sa mohli zamerať na obchodné modely založené na týchto dôležitých hodnotách.

 

8. S vašou biznis partnerkou Aroou ste okrem odevnej značky založili aj charitatívnu organizáciu Trace Planet. Čo je jej poslaním? 

Cez našu charitu Trace Planet chceme priblížiť regeneratívnú módu čo najviac ľuďom. Málokto si uvedomuje, že 30 % globálnej textilnej výroby dnes pochádza z poľnohospodárskej pôdy. Pracujeme tiež na tom, aby čo najviac farmárov v globálnych dodávateľských reťazcoch módy prijalo regeneračné poľnohospodárske postupy. Doteraz sa diskusie o regeneratívnom poľnohospodárstve zameriavali iba na potravinársky priemysel. Naším cieľom je premena módneho priemyslu na motor regenerácie životného prostredia. Obe organizácie úzko spolupracujú. Spoločnosť Trace Planet investuje svoje finančné prostriedky do výskumu prepojení medzi módou a poľnohospodárskou pôdou a zdravím pôdy, realizujeme vzdelávacie programy o regenerácii životného prostredia a módnom priemysle, budujeme aliancie na regeneráciu v rámci módneho priemyslu.

 

9. Vaše krajčírky pochádzajú zo znevýhodneného sociálneho prostredia…

Väčšinu nášho oblečenia šijeme v Barcelone. Ide o sociálne podnikanie, chránenú dielňu, ktorej poslaním je pomáhať ženám v ohrození a v sociálnom vylúčení pri vstupe na trh práce. Zameriava sa predovšetkým na ženy, ktoré ukončia výkon trestu a prichádzajú z väzenia. Nápad spolupracovať s chránenými dielňami vznikol, keď sme zakladali značku. Chceli sme aj takouto formou vrátiť späť, čo nám biznis prinesie, mať pozitívny sociálny dopad. A tiež sme chceli mať istotu, že naše šičky budú férovo zaplatené.

 

10. Poznáte niektoré ich osudy aj osobne? 

Keď minulý rok Aroa robila pre našu stránku rozhovor s hlavnou krajčírkou Annou Marie, bola som s ňou v Barcelone. Anna Marie sa počas rozhovoru rozplakala, ale Aroa mi preložila, že ona vlastne plače od dojatia, koľkým ženám sa už takto pomohlo zaradiť sa späť do spoločnosti. Niektoré krajčírky poznáme po mene, tešia sa, že nešijú len priemyselnú výrobu, ale aj dizajnérske kúsky. Aroa je s nimi v spojení skoro denne. Mojím snom je vyrábať aj na Slovensku v chránenej dielni, niekde, kde sú ľudia tiež takto zanietení pre zmenu.

 

 

Simonetta Zalová

foto archív Antónie Haľko

 

Druhú desiatku otázok a odpovedí si prečítate v októbrovom čísle MIAU (2021)