Divadlo máj 2016

 

 

Dobrú, mami

Prešovské Divadlo Jonáša Záborského uviedlo 8. apríla slovenskú premiéru „Dobrú, mami“ v rámci projektu Dvaja so zámerom prezentovať nekomerčné hry pre herecké dvojice. Inscenáciu „Dobrú, mami“ z tvorby americkej dramatičky Marshy Norman (1947), ocenenú prestížnou Pulitzerovou cenou, spopularizovala i jej filmová adaptácia. Marsha Norman vystriedala hneď niekoľko povolaní od žurnalistiky až po televíznu tvorbu a jej rukopis ovplyvnila najmä práca s mladistvými v ústave pre mentálne poruchy osobnosti. Dráma „Dobrú, mami“ odkrýva bezcieľny, nešťastný život Jessie, ktorá žije v spoločnej domácnosti so svojou ovdovenou matkou Thelmou. Epilepsia, rozvod, pracovný neúspech či zlé vzťahy so synom naštrbia Jessienu labilnú psychiku natoľko, že sa rozhodne spáchať samovraždu. V momente, keď svoj zámer oznamuje Thelme, nastane slovný boj argumentov matky s dcérou o tom, ako naložiť so životom. V hlavných úlohách sa predstavia J. Jurišincová a Z. Kúšiková v réžii Jakuba Nvotu.

 

 

divadlo2

Rimanka

Svetoznámy román talianskeho neorealizmu z pera Alberta Moraviu oslovuje košických divákov, no tentokrát na javisku. Činohra Štátneho divadla Košice v apríli uviedla divadelnú adaptáciu diela, zachytávajúceho morálny i politický úpadok spoločnosti na prahu druhej svetovej vojny. Krásna a nevinná Adriana sa pod nátlakom chudoby a osobného sklamania v láske živí ako prostitútka. Napriek svojmu povolaniu si ako jediná v časoch ľudského úpadku dokáže zachovať dôstojnosť a duševnú čistotu. Stretne mužov rôznych spoločenských postavení: fašistického dôstojníka, mladého revolucionára ba aj vraha, s ktorým nečakane otehotnie. Ako sa mladá žena vyrovná s trpkým osudom? V hlavných úlohách sa predstavia T. Poláková, B. Drotárová, H. Kecelová, R. Šudík, A. Palko, J. Zetyák, S. Pitoňák a ďalší v réžii Valérie  Schulczovej.

 

 

 divadlo3Fidelio

Prvá (a zároveň posledná) opera z tvorby Ludwiga van Beethovena, ktorú písal v časoch, kedy Európania mali ešte v živej pamäti despotizmus francúzskych monarchov, nepozná v dejinách opery obdobu. Príbeh odvážnej Léonore, ktorá sa v mužskom prezlečení rozhodne zachrániť svojho neprávom väzneného manžela, revolucionára Florestana, skrýva posolstvo hrdinskej lásky a boja za slobodu. Beethoven svoje symfonické majstrovstvo pretavil do orchestrálneho partu, ktorý priam hýri revolučnou energiou a mohutnou silou svojej hudby sa zastáva trpiacich a utláčaných. Dráma inštrumentálnej hudby sa stáva rovnocenným partnerom voči hlavným postavám a posolstvo opery (naštudovanej v pôvodnom nemeckom jazyku) tak ani po dvesto rokoch neprestáva byť aktuálne. Bratislavská Opera SND dielo v dvoch dejstvách uviedla na svojej scéne v aprílovej premiére v spolupráci s renomovaným dirigentom Jánosom Kovácsom.

 

Zuzana Bosá

foto René Miko, Ján Štovka, Pavol Breier