Medveď

 

Hluk, teplo, smrad, chaos. Aj tak môže vyzerať kuchyňa bistra v zapadnutej uličke. Avšak niekedy práve na takýchto miestach nájdete tie najvychýrenejšie lokálne špeciality. Inak tomu nie je ani v prípade bistra s dlhým veľavravným názvom The Original Beef of Chicagoland, kde pripravujú typické sendviče z domáceho chleba s poriadnou dávkou hovädzieho, ktoré sa rozplýva na jazyku. Možno to nie je na prvý pohľad najoriginálejší pokrm, no hladných stravníkov, ktorí si potrpia na poctivý sendvič, sa tu ešte stále zopár nájde. Reštaurácia je polorozpadnutá, so starým zariadením, nevábnym interiérom a zápachom prepraženého oleja. Čo sa stane, keď toto miesto dostane na starosť kuchár, ktorý pracoval v najlepšej reštaurácii na svete s tromi michelinskými hviezdami? Prečo by bol vôbec ochotný tu pracovať?

 

Niekedy nás osud zaveje smerom, ktorý by sme vskutku nečakali. Niekedy nás láska k tradícii privedie naspäť tam, kde sme začali a musíme sa naučiť uchopiť starú známu realitu nanovo. Ako sa šéfkuchár Carmen Berzatto vyrovná s duchmi minulosti, pred ktorými utekal a teraz sa im musí postaviť tvárou v tvár?

Keď Mikey, majiteľ tohto trochu pofidérneho podniku, spácha samovraždu, odovzdá velenie svojmu mladšiemu bratovi Carmenovi. Ten sa presťahuje z New Yorku, kde pracoval v michelinskej reštaurácii ako šéfkuchár a ocitne sa na mieste, ktoré dôverne pozná. S nebohým bratom ho spájalo práve varenie a radosť z jedla, no Mikey nikdy nechcel nechať Carmena pracovať vo svojej reštaurácii. A to je len jedna zo záhad, ktoré Carmen postupne rozlúšti po nástupe do bratovej reštaurácie na pokraji krachu. V rodnom meste sa navyše musí znova stretávať aj so svojou úzkostlivou sestrou, psychotickou matkou či mafiánskym strýkom. Na prvý pohľad príbeh plný nešťastia nie je však vôbec depresívny, seriál Medveď totiž možno zaradiť do žánru dramedy (spojenie drámy a komédie) a herec Jeremy Allen White dokonca získal Zlatý glóbus za najlepšieho komediálneho herca a scenáristický tím získal cenu za najlepší komediálny seriál od Združenia amerických scenáristov. Hoci o komické situácie a ostrovtipné dialógy v seriáli Medveď nie je núdza, autor Christopher Storer zároveň ponúka hlboký ponor do ľudskej psychiky a zamotaných rodinných vzťahov. Seriál z dielne televíznej stanice FX má momentálne dve série, spolu 18 epizód, pričom už teraz je potvrdená tretia séria. Pozerať môžete na streamovacej platforme Disney+ alebo Hulu.

 

Áno, šéfe!

Carmen Berzatto (Jeremy Allen White), prezývaný aj Carmy či Medveď, nevie, čo skôr. Istým spôsobom zažíva kultúrny šok. Napriek žiaľu zo straty staršieho brata sa musí rýchlo aklimatizovať v krachujúcej reštaurácii, navyše spoznáva svojich nových kolegov, ktorým sa jeho zavádzané novosti vôbec nepáčia. Prvým pravidlom je, že sa všetci budú oslovovať „chef“ (vo voľnom preklade šéfe od slova šéfkuchár). Tina (Liza Colón-Zayas), hispánska päťdesiatnička, ktorá tu doteraz bola šéfkuchárkou, žiadne fajnové nóbl oslovenia nechce, a tak si z Carmyho uťahuje tým, že ho volá Jeff (americké mužské meno). Pre divákov a ostatné postavy vtipný motív, no pre Carmena ukážka toho, že na novom mieste zatiaľ vôbec nemá rešpekt. Musí si ho vybudovať. Nie je to však jednoduché, pretože jeho bratranec Richie (Ebon Moss-Bachrach), je typický mačo, ktorý Carmyho považuje za neskúseneho sopliaka. Ďalšou postavičkou je Ebra (Edwin Lee Gibson), somálsky utečenec, ktorého tu Mikey zamestnal z dobrej vôle ako kuchára. Je dobrosrdečný, no nevie veľmi dobre po anglicky, čo často vedie ku komickým situáciám. Seriál si však z neho nerobí posmech, naopak, tvorcovia si ho len láskavo doberajú. V reštaurácii pracuje aj Marcus (L-Boy), ktorému pridelili rolu pekára, no prišiel sem rovno z McDonaldu a vôbec nevie, kde je sever. Partiu dopĺňa okrúhly bodrý inštalatér Neil Fak (Matty Matheso), ďalší Carmyho bratranec, ktorého najdôležitejšou úlohou je opravovať retro hrací automat tróniaci uprostred reštaurácie ako najväčšie lákadlo pre zákazníkov. Carmen je bezradný, v jeho vnútri ešte stále žije sen – otvoriť si s bratom reštauráciu s názvom Medveď, kde by servírovali pokrmy inšpirované americko-talianskou kuchyňou. Avšak tento sen sa rozplynie v momente, keď ho navštívi jeho mafiánsky strýko Cicero a oznámi mu, že Mikey si od neho požičal tristotisíc dolárov a on by si ich láskavo poprosil naspäť. A čo najskôr!

 

Vízie v ohni

Americký herec J. A. White v seriáli podáva brilantný výkon. Postava Carmena je veľmi komplexná, skvele napísaná a žiaden čiernobiely hrdina tu nehrozí – má len dvadsaťpäť rokov, no za sebou celú históriu. Odišiel z domu, aby v New Yorku rozvíjal svoje kuchárske nadanie, pracoval v michelinskej reštaurácii pod vedením tyranského šéfkuchára, ktorý ho šikanoval a spôsobil mu traumu. Carmen síce všetko vydržal, no až keď sa dostane z extrémne stresujúceho prostredia späť domov, akoby až vtedy začal všetko spracovávať – má záchvaty úzkosti a paniky, nehovorí o svojich pocitoch a je námesačný. V jednej scéne sa zobudí uprostred kuchyne s hrncami na sporáku, z ktorých šľahajú plamene. Vtedy sa konečne rozhodne priznať svojej staršej sestre Nat, že niečo s ním nie je v poriadku. Tá mu poradí, aby šiel na skupinovú terapiu, kde postupne začne uvoľňovať roky nahromadených emócií. Je výbušný, neurotický a nedbalý, no zároveň si vie priznať chybu a má vôľu posúvať sa a zlepšovať. To si chce dokázať aj pozdvihnutím bratovej reštaurácie a získaním rešpektu medzi staronovými zamestnancami. Na scénu totiž prichádza nová kolegyňa – dvadsiatnička Sydney (Ayo Edebiri), ktorá sa jedného dňa zjaví v reštaurácii a uprostred všadeprítomného chaosu vyjadrí želanie tu pracovať. Carmen z jej životopisu zistí, že Sydney má skúsenosti zo špičkových reštaurácií. „Prepáč, ale nechápem, prečo by si v tejto diere chcela pracovať,“ povie bez servítky mladej kuchárke. Tá pohotovo reaguje: „A prečo tu pracuješ ty?“

Sydney vie, čo chce a nebojí sa ísť za tým. Postupne odkrývame jej motiváciu a dozvedáme sa o nej viac. Rozhodla sa pracovať tu preto, lebo v detstve ju sem brával otec a zároveň je Carmyho obdivovateľkou. Sympatická mladá žena vie neraz uzemniť nerváka Carmyho, keď mu to v reštaurácii prerastá cez hlavu. Spoločne si počas seriálu vytvoria puto a stane sa z nich skvelá dvojka, no zároveň sú si navzájom zrkadlami, ktoré odrážajú ich slabé stránky. Napriek rivalite a silným egám však vedia spojiť sily a docieliť svoje.

 

Talianski imigranti a hovädzie

Fiktívna seriálová reštaurácia The Original Beef of Chicagoland je pomenovaná podľa toho, čo servíruje – taliansky hovädzí sendvič, ktorý vznikol v 30. rokoch 20. storočia v Chicagu. S jeho receptom prišli talianski imigranti, ktorí pracovali v mäsiarskom závode Union Stock Yards. Hovädzie horšej kvality si zamestnanci zvykli brať domov a krájali ho na tenučké plátky – aby ho zjemnili a nakŕmili ním aj celú rodinu. Chlieb, ktorý mali tiež mnohokrát lacný a tvrdý, namáčali do hovädzieho vývaru a takto v skromných podmienkach vznikol prvý taliansky hovädzí sendvič. Postupne si získal veľkú popularitu, bol lacný a nesmierne chutný, ba podával sa dokonca aj na svadbách. Samozrejme, kuchári ho časom vylepšili a jeho moderná podoba obsahuje tenké plátky roastbeefu vareného s cesnakom a oreganom, servírovaného v chrumkavej bagete, dvakrát ponorenej do mäsovej šťavy a doplnenej americko-talianskou zmesou zeleniny giardinera (nakladanej v octe a oleji) a talianskou sladkou žltou papričkou. Túto špecialitu preslávil šéfkuchár Pasquale Scala a jeho spolupracovníci, ktorí si začali najprv otvárať pouličné stánky, no časom aj reštaurácie zamerané na prípravu talianskeho hovädzieho. Tými najznámejšími, ktoré existujú dodnes, sú Al’s Beef a Mr. Beef, podľa ktorého je vymyslený aj podnik v seriáli Medveď. Časom sa sendvič preslávil aj za hranicami Chicaga, no obyvatelia tretieho najväčšieho mesta v USA sú hrdí, že vznikol práve u nich ako etnické jedlo talianskej menšiny. Pre Talianov je ich gastro kultúra veľmi dôležitá, dalo by sa povedať, že často je aj rodinným dedičstvom. Inak tomu nie je ani v rodine Berzattovcov, pre ktorú bolo jedlo vždy tmelom divokých rodinných vzťahov.

 

Zákulisie reštaurácie

Čo by to bol za seriál z kulinárskeho prostredia, keby v ňom „neúčinkovali“ desiatky úžasne vyzerajúcich lákavých pokrmov, ktoré sú pastvou pre oko? Gastronómia nie je len o umení správne uvariť niečo podľa receptu, je to zložitý proces, ktorý hraničí až s alchýmiou. Výber čerstvých kvalitných surovín znamená len začiatok. Nakombinovať ingrediencie tak, aby s každým sústom vytvorili symfóniu chutí, je vskutku umenie.

Jeremy White sa do roly úplne ponoril, spolu s Ayo Edebiri navštevoval kuchársku školu, kde sa učili prípravu jedla od majstrov šéfkuchárov. Predstaviteľ Carmyho však svoju prípravu posunul ešte o level vyššie a zamestnal sa v michelinskej talianskej reštaurácii. V talkshow Setha Mayersa so smiechom vysvetľoval: „Vkročil som do tej luxusnej kuchyne a hneď som sa začal ospravedlňovať. Povedal som im: Pozrite, aj mňa mrzí, že som tu, ale prosím vás, majte so mnou strpenie.“ Drina sa však vyplatila, pretože kuchyňa v seriáli šliape ako hodinky a každá akcia v pozadí prebieha tak, ako v reálnej kuchyni reštaurácie. „Je to ako presná choreografia krokov a pohybov. Ako herec nemyslíte až tak na to, čo a ako hovoríte, pretože popritom robíte zložité úkony,“ dopĺňa seriálový Carmy.

Mathy Mathewson, ktorý stvárňuje inštalatéra Neila, je v skutočnosti kanadský celebritný šéfkuchár a pri natáčaní fungoval aj ako profesionálny kulinársky konzultant. Prestížny americký kulinársky časopis Bon Appétit skonštatoval, že scény z kuchyne v seriáli Medveď sú tak dokonale realistickým vyobrazením stresu a napätia v zákulisí reštaurácie, že pre mnohých kuchárov bolo až neúnosné na ne pozerať.

Počas prípravy na seriál sa White naučil variť aj taliansku omáčku na cestoviny, ktorá zohráva v seriáli kľúčovú úlohu – recept na ňu mu totiž zosnulý brat nechal v liste na rozlúčku, ktorý Carmen objaví až na konci prvej série. Celý čas odmietal zaradiť na menu špagety, no na konci série si povie, že predsa len splní bratovi posledné prianie. Keď však otvorí jednu z desiatok konzerv paradajkovej omáčky, ktoré mu v sklade Mikey nechal, nájde v nej stovky dolárov. Carmy zisťuje, že jeho brat sa na ich spoločný sen nevykašľal, ale naopak pred svojím tragickým odchodom mu pripravil pôdu na jeho splnenie.

 

Vychádzajúca hviezda

Allen White pochádza z New Yorku a pôvodne sa venoval jazzovému tancu a baletu, no v trinástich sa rozhodol, že by radšej skúsil herectvo a pri ňom už zostal. Tridsaťdvaročný herec nie je na scéne žiadny nováčik. Aj keď sa do povedomia širokej verejnosti dostal až vďaka Medveďovi, zaujal už v seriáli Shameless (2011 – 2021), kde hral mladého delikventa Philipa Gallaghera. Keď skončil tento seriál, pre magazín GQ sa zmienil, že mal existenciálnu krízu: „Bolo to pre mňa náročné. Hovoril som si, možno som bol zrodený len pre túto rolu. Možno ma ako herca už nečaká nič ďalšie. Som vôbec hercom? Mal som vtedy mnoho pochybností.“ Prišla však rola Carmyho a bolo to ako dar z nebies. „Mal som pocit, že ja a Carmen sme ako jeden. Vie, že je nadaný, no vie si byť aj príšerne neistý. I ja som to zažíval.“ Jeremy sa so svojou postavou tak veľmi zžil, že jeho malá dcéra si myslela, že ocko je šéfkuchár. „Stále jej hovorím, že ním nie som, no ona na tom bezvýhradne trvá,“ so smiechom sa zdôveril magazínu The Takeout.

White sa v roku 2019 oženil s americkou herečkou Addison Timlin, s ktorou má dve dcéry, no na jar 2023 podal žiadosť o rozvod. Povráva sa, že v súčasnosti tvorí pár so španielskou popovou hviezdou Rosalíou (či práve ona bola príčinou jeho rozvodu, nevedno). Charizmatický herec si získal srdcia mnohých divákov a diváčok a keby ste ho nemali dosť ani po Medveďovi a Shameless, objavil sa aj v seriálovom psychologickom thrilleri Homecoming a v rôznych filmoch – v romantickej komédii After Everything, v horore The Rental či v novej dráme Fremont, ktorá získala v Karlových Varoch ocenenie za najlepšiu réžiu. Film o afganskej imigrantke, ktorá pracuje v továrni na koláčiky šťastia, pretkaný absurdnými situáciami a horko-sladkým humorom možno ešte stihnete aj v našich kinách.

 

 

Miriam Fulmeková

foto Disney+, SITA

 

Celý článok si prečítate vo februárovom čísle MIAU (2024)