Sia, notoricky plachá

Gabina Weissová

foto Sony Music

 

Určite poznáte aspoň jednu jej pieseň. Celkom iste ste už počuli jej hlas. Je však možné, že ste nikdy nevideli jej tvár, pretože ju často ukrýva pod papierovým vrecom. Prečo sa Sia schováva? Prečo spieva chrbtom k publiku? Môže za to fakt, že si z hlavy takmer vyfajčila mozog? Alebo ju ovládli démoni, či dobehla jej minulosť?

 

Sia

Sia, narodená 18. decembra 1975 v austrálskom Adelaide ako Sia Kate Isobelle Furler, mala ideálne podmienky, aby po rodičoch podedila len to najlepšie. Matka Loene bola speváčkou, hudobníčkou a umelkyňou, otec Phill zasa hral na gitaru vo všakovakých kapelách a obaja spoločne vystupovali v The Soda Jerx, rockabilly kapele, ovplyvnenej rock´n´rollom. No stres, drogy a dennodenný „rokenrol“ napokon spôsobili kompletný rozpad rodiny. Sia mala iba desať, keď si Phill zbalil kufre a odišiel bývať do Sydney. „Žili v ňom dvaja ľudia súčasne,“ hovorí o svojom otcovi Sia. „Jeden sa volal Phill a bol to ten najlepší a najzábavnejší otec, ktorý sa o všetko zaujímal. Keď sa však zjavil Stan, bolo to hrozné…“

 

A bude ešte horšie…

Keď Sia končila základnú školu, veľmi dobre už vedela, aké je žiť bez otca, fajčiť trávu a upadať do depresií. V sedemnástich spoznala prvú ozajstnú lásku, o rok neskôr z nej bola vysokoškoláčka, no štúdium prerušila, aby mohla odísť do Talianska a vystupovať v karaoke bare. Živé vystúpenia pred ľuďmi akoby jej vliali do žíl poznanie, že štúdium taliančiny a politických vied jej prinesie len zlomok radosti v porovnaní s tým, čo prežívala vďaka hudbe…

Vykašľala sa na vzdelanie, začala spievať po Adelaide s kapelou Crisp a vydala s ňou dva (absolútne neúspešné) albumy Word and the Deal a Delerium. Keď ani jej prvá sólová doska OnlySee nešla na dračku (predala z nej sotva 1.200 kusov a neskôr sa na jej adresu vyjadrila, že je to nepočúvateľný „trip-hopový shit“), rozhodla sa odísť do Londýna, ktorý dal svetu množstvo talentovaných hudobníkov, ubytovať sa u frajera Dana a precestovať s ním svet. Správny čas konečne nadišiel a ona sa niekoľko dní presúvala cez pol zemegule (s krátkym medzipristátím v Thajsku) do metropoly Británie. Nečakane ju však zastihol súrny telefonát. „Volala mi mama a hneď som vedela, že sa stalo čosi vážne.“

Správa, ktorú si vypočula, ju zdrvila: Dan sa stal obeťou tragédie, zrazilo ho auto a už nie je medzi živými. Sia sa vrátila do Austrálie, mysliac si, že jej život (spolu s tým Danovým) dospel na koniec. Plakala. Hnevala sa. Smútila a nevychádzala z domu. Fajčila, pila a zasa len plakala. A potom ktosi zavolal, že Danov byt v Londýne má k dispozícii a ak potrebuje útočisko, nech len príde. Prebudil sa v nej pocit, že jej hodili záchranné koleso a keď vystúpila v Londýne na známej adrese, nenašla tam síce milovaného muža, ale spoznala ďalších trinásť Austrálčanov, s ktorými sa Dan delil o tri nepriestranné izby. Nevadí, povedala si, aj to je skúsenosť a preplnený byt jej viac ako rok poskytoval prechodný domov.

 

Resuscitácia

Zdalo sa, že blonďavá Austrálčanka v Británii nenájde pokoj duše a už vôbec nie príležitosť, aby ukázala svoj talent. Až raz, keď vystupovala práve v nejakom klube, ju objavil istý agent nahrávacej spoločnosti a ponúkol jej nahrávaciu zmluvu. Prijala, ale po čase zistila, že „chlapík sa viac venoval dílovaniu drog, ako manažovaniu“. Dala dokopy niekoľko piesní a jedna z nich, Taken For Granted, mala veľkú ambíciu stať s hitom. Jej agent však pol roka ani nepohol zadkom. Našťastie, aspoň hrával futbal s dvomi chlapíkmi z downbeatovej kapely Zero 7, Henrym Binnsom a Samom Hardakerom.

„Dali mi prepísať dve skladby, Destiny a Distractions. Potom som na nich zabudla. O rok, keď som si myslela, že mám po kariére a Zero 7 vydali svoj album Simple Things, bolo to ako resuscitácia!“ smeje sa Sia. Skladba Destiny sa stala hitom a najchytľavejšou skladbou albumu. V tieni úspechu Zero 7 si hudobná obec takmer nevšimla, že ona vydala svoj druhý sólový album Healing Is Difficult. Samozrejme, spomínala v ňom na Dana, vyspievala sa zo žiaľu i smútku, z lásky, ktorú jej nemal ako opätovať i z osamelosti, napospas ktorej ju tu zanechal. „Ako nový zimný kabát / Nosím na sebe tvoje posledné objatie / Ako studený zakalený pohár vody / Držím čistý obraz tvojej tváre / Kedy sa vrátiš? / Oh, kedy sa vrátiš? / Lebo o chvíľu budem cítiť už len chlad a smäd,“ spieva v piesni Sober and Unkissed. Pieseň, ktorá pre znamenala jej definitívny návrat do života, však mala ešte len prísť…

 

 

 

So skutočnými problémami

Veľké jablko bolo ako stvorené pre tridsiatničku s rozpoltenou dušou. Krv jej rozprúdilo celoročné promo turné posledného albumu, ale aj úspech piesne Breath Me, ktorý v Amerike rezonoval oveľa výraznejšie, ako na starom kontinente. Sia prijímala pozvania do televíznych programov, vystupovala a koncertovala napríklad aj v newyorskej Bowery Ballroom, z čoho napokon vzišiel live album Lady Croissant (2007), na ktorom osem naživo spievaných piesní dopĺňa jedna štúdiová nahrávka (Pictures). Štyridsať minút hudby však napriek veľkým očakávaniam zožalo opäť rozporuplnú kritiku. Má to plnosť a vášeň, jej hlas je transcendentný – písali jeden deň. Je to svieže a hrejivé – zverejnili na druhý deň. Je to album umelca na vzostupe – zhodovali sa viacerí. A Sii to opäť nestačilo. Na vzostupe mohlo znamenať, že sa blíži k vrcholu, ale celkom dobre to mohlo byť hodnotenie niekoho, kto sa práve odrazil od samotného dna. Kto sa v tom, dopekla, mal vyznať?

Štvrtý štúdiový album Some People Have Real Problems na rozdiel od predchádzajúcich počinov znie konečne „živšie“ a „veselšie“. Sia ho naspievala energickejším pop štýlom a pri ich počúvaní sa zdá, že objavila – pri písaní textov i skladaní hudby – svoje zábavnejšie a uletenejšie „ja“. A zdá sa, že sa zabávala aj pri nakrúcaní klipu k piesni „Buttons“, ktorým poverila austrálskeho filmára Krisa Moyesa. Všetko sa odohráva v byte režiséra, kamera mieri na jej tvár a rekvizity, ktoré ju počas celej piesne deformujú do neuveriteľných grimás, tvoria lepiaca páska, drevené štipce na perách či obočí, priesvitná fólia, sieť s veľkými okami, ženské pančušky rôznych farieb a kondómy. Pery má natiahnuté do škaredého úškľabku, oči vyvrátené dohora a spoza pier sa v rade bielych zubov vyškiera jeden vytŕčajúci, neposlušný zúbok (v mladosti jej rodičia dali na výber: zaplatia jej zubára, ktorý chrup vyrovná, alebo ročný pobyt v Taliansku, aby sa naučila reč. Vybrala si to druhé s komentárom, že za svoje zuby je vďačná). Úplný opak nablýskaných sexi a glamour videoklipov, ktorými sa prezentujú speváčky, aby pritiahli pozornosť. Sia akoby vravela: Choď odo mňa ďalej, odstúp!

Sia 2

 

Viac sa o talentovanej hudobníčke dočítate v októbrovom MIAU