Umenie september 2016

 

umenie2

Európske hviezdy v Danubiane

Danubiana – Meulensteen Art Musem – potvrdzuje svoju medzinárodnú úroveň. Európske hviezdy svietia na jej nové priestory intenzitou, ktorá sa vyrovná prestížnym výstavným sieňam v Kodani, Bruseli či Amsterdame. Európske hviezdy – čiže Joan Miró a umelci zo skupiny CoBrA (Kodaň, Brusel, Amsterdam). Detská hravosť, ba až primitivizmus, expresívna ľahkosť, výtvarný experiment, symbolickosť tvarov, tajuplná mystika, ale aj inšpiratívna provokácia. „Kľúčom k výberu bolo nájsť spoločné momenty z tvorby môjho starého otca a skupiny CoBrA,“ vysvetlil na otvorení výstavy vnuk slávneho španielskeho maliara Joan Punyet Miró. Áno, tých momentov je mnoho a skvele sa prelínajú. Dakedy sa zdá, že niektoré Miróove obrazy boli namaľované za niekoľko minút. „Aj boli,“ komentuje Miróov vnuk, „ale ich príprava trvala aj niekoľko rokov…“ Minulý rok mala výstava premiéru v CoBrA Museum v holandskom Amstelveene a až do 13. novembra „radosť z experimentovania“ opakujú v Danubiane. Kto neuvidí, túto nekonečnú radosť nezažije. Na fotografii publikujeme obraz Ženy a vtáky II (1969) od Joana Miróa.

 

 

umenie3

Seurat, Van Gogh a dobrodružstvo bodiek

Viedenská Albertina už tradične aspoň raz do roka pripravuje výstavu, ktorá vyráža dych a spoľahlivo zapĺňa jej výstavné siene. Áno, je to overený ťah na istotu, ale vždy s takou noblesou, že človek jej rád podľahne. A bez mučenia. Georges Seurat, Paul Signac, Vincent van Gogh, Henri Matisse, Paul Klee či Pablo Picasso… Čo týchto majstrov spája? Pointilizmus čiže bodkovanie. Niektorí boli bodkami doslova posadnutí, iných fascinovali iba v časti tvorby. Ale bodky, či aspoň prúžky, vždy priťahovali. O čo Seuratovi v jeho racionálnej metóde kedysi išlo? Nemiešať farby na palete, ale nanášať bodky na plátno také čisté, aké sú v tube – veď oni sa už potom v divákovom oku premiešajú do želaného tvaru. Nuž, taký van Gogh sa s tým „nebabral“ tak dlho ako zakladateľ tohto smeru a svoje bodky divoko naskladal na plátno za niekoľko hodín, a nie ako Seurat, ktorý ich nanášal s rýchlosťou dvoch bodiek za deň. Výsledok? Podľa vkusu: rozum a cit. Vyberte si. Táto parádna výstava začína 16. septembra a potrvá do 8. januára 2017. Reprodukujeme olejomaľbu Rozsievač (1888, Collection Kröller-Müller Museum, Otterlo) od Vincenta van Gogha.

 

 

umenie1

Praha v znamení Karla IV.

Od nepamäti sa mu hovorilo Otec vlasti. Možno aj preto sa pre väčšinu Čechov stal akýmsi nedotknuteľným symbolom, obdivovaným a idealizovaným panovníkom. Ale v skutočnosti bol český kráľ a cisár Svätej ríše rímskej Karol IV. (1316 – 1378) človek z mäsa a kostí, ktorý mal svoje prednosti aj slabiny. Tohto roku uplynulo 700 rokov od jeho narodenia a Praha si na viacerých miestach pripomína jeho panovanie, ale aj význam pre Čechy a Európu. Za všetky spomeňme aspoň tri výstavy: Koruna kráľovstva – Katedrála Karla IV. (sprístupnená do 28. septembra v jazdiarni Pražského hradu), Žezlo a koruna (v neďalekej Cisárskej koniarni – tiež do 28. septembra) a ak chcete poznať život Karla IV. do najmenších podrobností, musíte zájsť do Národného pedagogického múzea a knižnice J. A. Komenského v Prahe (táto expozícia je otvorená do konca roka). Reprodukujeme podobizeň Karla IV. na votívnom obraze Jana Očka z Vlašimi, ktorý vznikol okolo roku 1371.

 

 

Ľudovít Petránsky